Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę nowych falochronów osłonowych dla planowanego Portu Zewnętrznego. Wszystko wskazuje na to, że uda się sporo zaoszczędzić – każda z ofert została wyceniona wyraźnie poniżej kosztorysu zamawiającego. Choć za przetarg odpowiada administracja portowa, w ramach tego zadania inwestorem będzie Urząd Morski w Gdyni.
Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni to jedna z największych planowanych inwestycji w obszarze infrastruktury portowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Przyjęta koncepcja zakłada, że prywatny partner będzie odpowiadał za zaprojektowanie, budowę i eksploatację obiektu, którego zasadniczą częścią będzie głębokowodny terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU rocznie. Kontrakt zostanie zawarty na 36 lat, przy czym na etap projektowania i budowy powinien trwać ok. 5 lat.
Port Zewnętrzny powstanie jako wydłużenie na sztucznie zalądowionej powierzchni istniejącego Nabrzeża Śląskiego. Oznacza to, że konieczna będzie budowa nowych falochronów osłonowych, których układ umożliwi zabezpieczenie nie tylko planowanego obszaru Portu Zewnętrznego, ale także jego drugiej części, która mogłaby powstać po ewentualnej rozbudowie.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w pod koniec listopada ubiegłego roku, gdy ogłoszony został przetarg, planowane przez Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedsięwzięcie zakłada budowę pięciu nowych falochronów osłonowych o łącznej długości 2406 metrów, a także wzmocnienie dwóch istniejących na długości 383 metrów.
Koszt realizacji zadania został oszacowany na niespełna 554 mln zł netto. W dniu 18 marca doszło do otwarcia ofert w przetargu. Co istotne, każda z nich mieści się w budżecie zamawiającego. Najdroższą ofertę złożyło NDI – jej wartość opiewa na ponad 515 mln zł. Znacznie tańszą ofertę złożył PORR, który wycenił realizację prac na ponad 466 mln zł. Najtańsza oferta, która została złożona przez konsorcjum Budimex, Roverpol i Rover Maritime, została wyceniona na niecałe 439 mln zł. Pierwotnie oferty w przetargu miały zostać otwarte w dniu 31 stycznia, jednakże w związku z pytaniami i uwagami, które zgłaszały podmioty zainteresowane realizacją zamówienia, termin został przesunięty.
Najkorzystniejsza oferta zostanie wskazana w najbliższym czasie. Głównym kryterium oceny ofert jest cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogą uzyskać do 60% punktów. Przewidziano także jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu rękojmi za wady za roboty budowlane – przyznanie maksymalnych 40% punktów nastąpi w przypadku zaoferowania okresu 10 lat. Wykonawca inwestycji będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie i zbudowanie falochronów osłonowych, jak również uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych i pozwolenia na użytkowanie. Nowe falochrony osłonowe mają być wysoce odporne na różne warunki pogodowe.
Nie wiadomo jeszcze, jaki partner prywatny zrealizuje gdyński Port Zewnętrzny. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku,
do składania ofert zaproszone zostały cztery podmioty – konsorcjum Gdynia Terminal Holding (grupa kapitałowa CMA CGM) i Meridiam Eastern Europe Investments 4, konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe, International Container Terminal Services oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road. Termin składania ofert w przetargu na budowę, utrzymanie i eksploatację obiektu został jednak już dwukrotnie przesunięty.
Ostatecznie zaproszone do uczestnictwa w przetargu podmioty będą mogły składać oferty do 14 czerwca.