fot. Benhamburg, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Kwota zaplanowana na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zostanie zwiększona. Dodatkowe miliony mają zapewnić dostęp do portu w Elblągu.
Rząd planuje zwiększenie kwoty na realizację inwestycji związanej z przekopem Mierzi Wiślanej z przewidzianych wcześniej 2 mld zł do 2,160 mld zł. Uchwała w tej sprawie ma być przyjęta w III kwartale tego roku.
– Poprzednio powołany skład Rady Ministrów zadecydował o wydatkowaniu ok. 2 mld zł na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ze względu na nieujęcie w opracowanym, przez uprzedni Rząd, Programie odcinka toru wodnego o długości ok. 900 m, w chwili obecnej kosztująca ok. 2 mld zł droga wodna nie zapewnia dostępu do portu w Elblągu – wskazano w założeniach do zmiany uchwały rządowej w sprawie tej inwestycji.
Teraz zakres programu ma być zwiększony o odcinek toru wodnego na rzece Elbląg prowadzący do portu w Elblągu (do punktu za mostem Trasy Unii Europejskiej). Zmiana jest niezbędna dla zapewnienia dostępu do portu w Elblągu dla jednostek o długości 100 m, szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m, a także zestawów barkowych o długości 180 m.
Wraz ze zwiększeniem kwoty na realizację programu budowy drogi wodnej wydłużony ma być termin na jego realizację – do roku 2026 – wraz z nowym harmonogramem realizacji. W ramach dodatkowych prac zaplanowano wykonanie obrotnicy i toru wodnego od obrotnicy do basenu portowego na wysokości Oddziału Technicznego Elbląg. Na odcinku toru wodnego przyjęto założenie maksymalnej szerokości w dnie 5 m, wykonanie obrotnicy w rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego oraz wykonanie umocnień w rejonie obrotnicy i w newralgicznych miejscach przebiegu toru.
O tym, że newralgiczny odcinek toru wodnego do portu w Elblągu zostanie wykonany, rząd informował już wiosną. W marcu zostało zawarte w tej sprawie porozumienie z samorządem miasta. – Poprzedni rząd wydał już prawie 2 miliardy złotych na przekop, który jest praktycznie nieużyteczny. Ta inwestycja musi być w końcu sensowna, dlatego podjęliśmy już działania, aby do Elbląga mogły wkrótce wpływać duże statki o długości 100 metrów i zanurzeniu 4,5 metra. Trwają prace pogłębiarskie na rzece Elbląg - to jest odcinek o długości 10 km. Zostaje ostatni odcinek. Urząd Morski już prowadzi prace związane z badaniem dna drogi wodnej do portu – mówił wówczas wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
W styczniu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury zleciło Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz wykonanie ekspertyz technicznych nabrzeża w celu ustalenia niezbędnych inwestycji umożliwiających dokończenie toru wodnego i wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu. Zgodnie z przyjętym przez Dyrektora Urzędu Morskiego harmonogram, w maju powinny się zakończyć badania osadów dennych, do sierpnia powinna zostać opracowana karta informacyjna przedsięwzięcia a do listopada uzyskana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Przetarg na roboty budowlane miałby być ogłoszony na przełomie listopada i grudnia. Same prace zakończyłyby się wówczas do końca 2025 roku, a ich rozliczenie nastąpiłoby na początku 2026 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.