Fot. East West GateWizualizacja nowego terminalu w Fényeslitke
Rozpoczęła się budowa dużego terminalu logistycznego w miejscowości Fényeslitke na wschodzie Węgier, tuż przy granicy z Ukrainą. Ma pozwolić na przeładowanie nawet 1 mln TEU rocznie.
Terminal ma umożliwić jednoczesny przeładunek czterech składów towarowych o długości 740 m z toru szerokiego na normalny. Inwestycja o wartości ok. 61 mln euro została wsparta subwencją. Węgierski rząd dorzucił 8,2 mln euro do inwestycji prowadzonej przez spółkę East-West Gate. Łącznie jest ona warta 61 mln euro.
Plany są szerokie
Inwestycja ma być gotowa w pierwszym kwartale 2022 roku. Ma znacząco wpłynąć na logistykę dostaw produktów z Chin do środkowej i południowej Europy. Istnieją szersze plany modernizacji kolejowej infrastruktury przygranicznej, m.in. istniejącego terminala w Záhony, w które rząd węgierski stara się angażować spółki chińskie.
Ośrodek Studiów Wschodnich zauważa, że pomimo tego iż Małaszewicze pozostają głównym centrum logistycznym dla kontenerów jadących z Azji do Europy Środkowej i Zachodniej, to ze względu na szybkie wzrosty przewozów w 2020 r. i wyczerpywanie się przepustowości wykorzystywanych dotychczas korytarzy transportowych, międzynarodowy biznes szuka alternatywnych szlaków, m.in. przez terytorium Ukrainy. Z tym należy wiązać aktywność Węgier w zakresie modernizacji portu Záhony. Przejście to w całym 2019 r. obsłużyło łącznie zaledwie cztery składy kolejowe z Chin, podczas gdy w trzecim i czwartym kwartale 2020 r. przyjmowało już od sześciu do ośmiu składów miesięcznie.
Dla kogo kontenery z Fényeslitke?
– Port Záhony może jednak okazać się konkurencyjny w odniesieniu do połączeń Chin z samymi Węgrami, a także dystrybucji dóbr do Włoch, Austrii, Rumunii czy południowych Niemiec. Wraz z Ukrainą, sukcesywnie włączającą się w przewozy do UE, będzie też walczyć o zagospodarowanie tego potoku towarowego z jej centrami logistycznymi na granicy z Polską (m.in. Medyka/Żurawica, linia szerokotorowa Hrubieszów – Sławków) oraz ze Słowacją (Czerna nad Cisą wraz z linią szerokotorową do Koszyc) – czytamy ocenę ekspertów z OSW. Zwracają oni uwagę także na to, że swój wysiłek finansowy w celu polepszenia tranzytu towarów koleją, zapowiedziała też Ukraina.
OSW zauważa, że Ukraina również jest zainteresowana zwiększeniem swojego znaczenia tranzytowego, jak również maksymalizacją zysków związanych z obsługą potoków towarowych po własnej stronie granicy. Świadczą o tym działania na rzecz modernizacji węzła Czop w obwodzie zakarpackim, obsługującego połączenia z Węgrami (Záhony) i Słowacją (Czerna nad Cisą). W budżecie na rok 2021 wyasygnowano też środki na opracowanie projektu i rozpoczęcie modernizacji połączenia normalnotorowego Czop – Użhorod. Inwestycja jest częścią koncepcji utworzenia hubu transportowego w Użhorodzie, zaplanowanego jako punkt przesiadkowy i logistyczny wraz z obsługą celną i graniczną dla przewozów na Słowację i Węgry, a także do Czech, Austrii i Rumunii.
Są plany, aby strefę ekonomiczną, która powstanie w ramach programu ożywienia logistyki w regionie, wykorzystać także pod budowę fabryki lokomotyw. W to miałby się zaangażować węgierski rząd i producent taboru CRRC.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.