Budynek nowego dworca kolejowego w Sopocie z towarzyszącymi obiektami jest już niemal gotowy. Strażacy rozpoczęli odbiór kompleksu, choć jednocześnie trwają jeszcze prace wykończeniowe w lokalach i przy otoczeniu obiektu. Inwestycja prowadzona jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Z miastem Sopot współpracuje Bałtycka Grupa Inwestycyjna, która przy projektowaniu i budowie, poza wkładem własnym, posiłkuje się pieniędzmi pozyskanymi z unijnego funduszu pożyczkowego JESSICA, w ramach funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich. BGI zajmie się także utrzymaniem i zarządzaniem całym obiektem przez 15 lat po jego oddaniu do użytku. Koszt budowy wyceniono na 100 mln zł.
W samym obiekcie, oprócz części przeznaczonej do sprzedaży biletów i oczekiwania pasażerów, znajdzie się nowoczesna biblioteka miejska, sklepy, hotel i punkty usługowe. Zmieniony został układ komunikacyjny ulic Dworcowej i Podjazd łączących się z deptakiem na ul. Bohaterów Monte Cassino (cały obszar będzie w dużej mierze wyłączony z ruchu samochodowego). Uruchomiony zostanie także garaż podziemny na 240 samochodów oraz parking naziemny przy ul. Kolejowej.
– Jeżeli chodzi o same prace, to większość została ukończona. W dużej mierze zakończyły się też roboty dotyczące układu komunikacyjnego tworzonego w ramach inwestycji. Jego część ogólna jest w zasadzie gotowa, trwa jeszcze układanie nawierzchni na placach Rozpoczęły się procedury odbiorów z udziałem straży pożarnej i inspekcji sanitarnej – powiedział dla portalu trojmiasto.pl Michał Żabik, kierownik projektu z ramienia BGI. Po odbiorach ze strony straży pożarnej, obiektem zajmie się nadzór budowlany.
Pierwotnie mówiło się o otwarciu nowego obiektu w III kwartale 2015 roku, prawdopodobny termin to jednak tegoroczny grudzień. Nieoficjalnie, jako przyczyny opóźnienia podaje się problemy z materiałami budowlanymi, które docierały na plac budowy z opóźnieniem. Miasto Sopot twierdzi jednak, że opóźnień nie ma i że nie informowało o możliwym wcześniejszym terminie otwarcia.
Budowa dworca w Sopocie to jeden z nielicznych przykładów współpracy sektora prywatnego z samorządem i PKP. Dlaczego w Polsce inwestycje PPP wciąż są bardzo rzadkie? Zachęcamy do lektury artykułu na portalu Rynek Infrastruktury: Wciąż boimy się sięgać po formułę PPP.
Więcej zdjęć zobaczysz na portalu www.rynek-kolejowy.pl