Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu morskiego w Kłajpedzie na horyzoncie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-10-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rozbudowa portu morskiego w Kłajpedzie na horyzoncie
fot. Państwowy Zarząd Portu Morskiego w Kłajpedzie
Spółka zarządzająca portem morskim w Kłajpedzie przymierza się do realizacji jednego z największych projektów inwestycyjnych w jego historii. Inwestycja obejmie budowę infrastruktury portowej na 100-hektarowej powierzchni oraz pogłębienie basenu portowego do 17 metrów. Na razie zrealizowane zostaną inwestycje w infrastrukturę hydrotechniczną, które umożliwią powstanie nowoczesnej mariny.

Port Kłajpeda jest najdalej wysuniętym na północ portem morskim w strefie wolnej od zalodzenia we wschodniej części Morza Bałtyckiego. W ubiegłym roku przeładowano tu 32,7 mln ton. To znacznie mniej niż w roku 2020, w którym odnotowano rekordowe przeładunki na poziomie 47,8 mln ton. Jednocześnie w Kłajpedzie dynamicznie rosną przeładunki kontenerów, które w 2022 i 2023 roku przekroczyły 1 mln TEU, dystansując dwa inne duże porty morskie w państwach bałtyckich – Rygę i Tallin.

Administracja portowa przymierza się obecnie do realizacji ambitnego programu inwestycyjnego, który zakłada zagospodarowanie południowej części portu morskiego w celu udostępnienia operatorom logistycznym 100-hektarowej powierzchni. Jednocześnie basen portowy zostałby pogłębiony do 17 metrów, co umożliwiłoby obsługę największych statków, które mogą wejść przez cieśniny duńskie na Morze Bałtyckie. Jak informuje spółka zarządzająca Portem Kłajpeda, uzyskano już pozwolenie na budowę dla tzw. Kompleksu Południowej Bramy.

Kompleks Południowej Bramy to zespół obiektów hydrotechnicznych, których powstanie uniemożliwi mieszanie się wody między Morzem Bałtyckim i Zalewem Kurońskim, zapobiegając tym samym niekorzystnym zmianom w zakresie zasolenia, temperatury i prądów morskich. Kompleks Bramy Południowej powstanie na 40-hektarowej powierzchni, przy czym większość (32 hektary) stanowić ma akwatorium. Powstaną ponadto dwie tamy o długości 1000 metrów (północna) i 1300 metrów (południowa), molo o długości 700 metrów oraz 120-metrowa przystań promowa.

Nowa część portu morskiego w Kłajpedzie będzie w efekcie służyła nie tylko statkom handlowym. – Chcemy, aby z tego projektu skorzystali także entuzjaści sportów wodnych. Otworzyłoby to przed krajem możliwości powstania zarówno nowoczesnej mariny, jak i centrum edukacji dla młodego pokolenia, w którym pielęgnowane byłyby tradycje żeglarskie – mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.

Marina w Kłajpedzie ma powstać właśnie w obrębie Kompleksu Bramy Południowej. Szacuje się, że będzie ona mogła pomieścić ok. 500 statków rekreacyjnych o długości zawierającej się w przedziale od 5 do 20 metrów. Głębokość akwatorium wyniesie natomiast 3,5 metra. Budowa Kompleksu Bramy Południowej zostanie podzielona na cztery etapy. W pierwszej fazie powstanie tama południowa i część tamy północnej. Drugi etap obejmie budowę mola, zaś trzeci – nabrzeża. W ostatnim etapie zakłada się ukończenie tamy północnej.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Mikołaj Kobryński 24 października 2024

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Mikołaj Kobryński 23 października 2024

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Mikołaj Kobryński 18 października 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Port Gdańsk przeładował mniej węgla kamiennego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk przeładował mniej węgla kamiennego

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Mikołaj Kobryński 24 października 2024

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Mikołaj Kobryński 23 października 2024

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Mikołaj Kobryński 18 października 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Port Gdańsk przeładował mniej węgla kamiennego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk przeładował mniej węgla kamiennego

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5