Budowa nowej części głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku, która zwiększy jego zdolności przeładunkowe z 3 mln TEU do aż 4,5 mln TEU, wkracza na końcowy etap. Zainstalowano już pierwsze cztery dostarczone suwnice nabrzeżowe. W Baltic Hub trwa także budowa terminala instalacyjnego offshore.
Baltic Hub, oddany do użytku w 2007 jako Deepwater Container Terminal Gdańsk, to pierwszy głębokowodny terminal kontenerowy w Polsce i jednocześnie najdalej wysunięty na wschód w Unii Europejskiej. Przymiotnik “głębokowodny” oznacza, że gdański port kontenerowy może obsługiwać jednostki oceaniczne o zanurzeniu na poziomie 15 metrów – największe, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. Jego zdolności przeładunkowe wynoszą natomiast 3 mln TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) w skali roku. Jednocześnie już w przyszłym roku nastąpi ich skokowe zwiększenie do aż 4,5 mln TEU za sprawą budowy nowej części T3 na sztucznie zalądowionej powierzchni Zatoki Gdańskiej.
Inwestycję realizuje konsorcjum Budimeksu i DEME Dredging. Zaawansowanie robót budowlanych w pierwszej połowie listopada osiągnęło poziom 70%, co oznacza, że rozbudowa powinna zakończyć się w założonym terminie, to jest we wrześniu 2025 roku. Obecnie realizowane są prace żelbetowe w południowej części nowego nabrzeża. Wykonywane są również nawierzchnie betonowe, szyny dla suwnic typu STS i RMG, czy też różnego rodzaju sieci i urządzenia, m.in. elektroenergetyczne i teletechniczne. Przypomnijmy, że z myślą o nowej części Baltic Hub zwiększono już zdolności do przeładunku kontenerów na wagony kolejowe do 800 tys. TEU.
Co ciekawe, powstanie części T3 w gdańskim porcie kontenerowym zwiększy powierzchnię Polski o 36 hektarów. – Nieczęsto zdarza się realizować projekty, dzięki którym Polska powiększa się i to dosłownie. Te 36 hektarów to jest okno na wielki świat transportu morskiego, to jest szansa na rozwój – komentował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas uroczystego wmurowania kamienia węgielnego. Rozbudowa części T3 może wpłynąć na zwiększenie pozycji Baltic Hub jako wiodącego hubu kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Większa skala przeładunków ogółem będzie bowiem sprzyjała wyborowi Gdańska jako miejsca dokonywania tzw. transshipmentu, czyli przeładunku ze statku na statek.
W dniu 13 listopada bieżącego roku w Baltic Hub rozpoczęła się także budowa terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych na morzu. Generalny wykonawca, czyli NDI, ma zrealizować roboty budowlane w perspektywie nieco ponad 1,5 roku – do końca czerwca 2026 roku. To jedna z najważniejszych inwestycji w kontekście rozwoju branży offshore w Polsce. Obiekt zajmie powierzchnię 21 hektarów. W przyszłości, gdy boom inwestycyjny na budowę farm wiatrowych na morzu minie, nowo powstałe nabrzeże będzie mogło zostać zaadaptowane do przeładunku kontenerów, co umożliwią zarówno głębokość linii przeładunkowej na nowym nabrzeżu, jak również głębokość techniczna 17,5 metra – taka sama jak w przypadku wszystkich pozostałych części Baltic Hub.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.