fot. Stunteltje, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/
25 mln euro – tyle otrzymał zarząd Portu Rotterdam z unijnych funduszy na realizację projektów rozwijających logistykę portową. Zakładają one między innymi wprowadzenie bezemisyjnego transportu morskiego do 2050 r. Powstała już koncepcja automatycznej barki bezemisyjnej, która miałaby obsługiwać port za kilka lat.
Finansowanie z Unii Europejskiej otrzymał projekt badawczy MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs). Jest on sumą współpracy portów Rotterdamie, niemieckiego DeltaPort, francuskiej grupy HAROPA (La Havre, Rouen, Paryż) i portugalskiego portu Sines. Partnerują mu instytucje badawcze i firmy z Holandii, Francji, Portugalii i Danii.
Największa część grantu przypadnie fińskiemu koncernowi Wärtsilä. Odpowiedzialny będzie za podprojekt autonomicznego, wewnątrz portowego i międzymiastowego transportu kontenerowego. Jedną z technologii stosowanych przez firmę Wärtsilä jest system SmartMove Suite, który łączy działanie czujników z systemami nawigacyjnymi w celu prowadzenia zautomatyzowanego ruchu statków.
– Uważamy, że transport lądowy nie będzie w stanie poradzić sobie z pojawiającym się wąskim gardłem przepustowości dla wewnętrznego ruchu kontenerowego. Dostarczymy więc koncepcję autonomicznej barki elektrycznej, która może znacznie zwiększyć wydajność portu w Rotterdamie dzięki zautomatyzowanemu przeładunkowi towarów morskich. Naszą ambicją jest, aby te wahadłowce kontenerowe zostały wprowadzone do inteligentnej sieci logistycznej w ciągu najbliższych kilku lat – mówi, cytowany w komunikacie, Hendrik Busshoff, specjalista ds. rozwoju biznesu w Wärtsilä Voyage.
Barka będzie nie tylko ,,inteligentną”, ale również bezemisyjną jednostką pływającą. Zastosowany będzie elektryczny układ napędowy i wymienne kontenery akumulatorowe, ładowane ze źródeł energii odnawialnej.
W ramach uzupełnienia systemu e-nawigacji, powstanie również sieć punktów ładowania z otwartym dostępem. W punktach będzie możliwa wymiana pojemników z bateriami na naładowane zamienniki, przez co skrócony będzie czas oczekiwania. Rozpoczęcie instalacji ma rozpocząć się latem tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.