Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Rosnące koszty operacyjne ogromnym wyzwaniem dla branży TSL

Dalej Wstecz
Autor:

inf.pras.

Data publikacji:
26-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

Ceny paliw, inflacja, droższy leasing, wzrost płacy minimalnej oraz kosztów pracy ogółem, stagnacja gospodarcza – to główne przyczyny rosnących kosztów w branży TSL. – Sektor transportowo-spedycyjny jest pod coraz silniejszą presją. Brakuje systemowych rozwiązań, dlatego coraz więcej firm zastanawia się, jak poradzić sobie w obliczu kryzysu, który ma miejsce od zeszłego roku – mówi Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO Meritoros SA.

Jak wynika z ostatniego raportu „Branżometr Inelo. Inflacja – czas wyzwań dla branży TSL”, przeprowadzonego przez Grupę Inelo wraz z Polskim Instytutem Transportu Drogowego - ponad 98 proc. badanych firm transportowych odnotowało wzrost kosztów swojej działalności.

– Rosnące koszty w branży TSL są faktem i widać je w każdym aspekcie. Z jednej strony rosną koszty zatrudnienia i utrzymania pracowników, bo nastąpił wzrost wynagrodzeń, ale co za tym idzie również wzrost kosztów składek i świadczeń. Z drugiej strony mamy rosnące koszty utrzymania pojazdów, magazynów oraz koszty energii, materiałów, najmu, remontów czy amortyzacji – wymienia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Rosnąca konkurencja

W ostatnim czasie w branżę TSL uderzyła też podwyżka myta w Niemczech oraz wprowadzanie w życie unijnych przepisów. Opłaty za korzystanie z autostrad i dróg federalnych przez samochody ciężarowe wzrosły o ponad 80 proc. i miały negatywny wpływ na sytuację finansową wielu firm transportowych. Branża musi też cały czas dostosowywać się do przepisów, wynikających z unijnego Pakietu Mobilności.

– W najbliższej przyszłości nie ma co liczyć na to, że koszty zaczną spadać. Polskie firmy nadal są potęgą w transporcie drogowym, ich udział w europejskim rynku wynosi ok. 30 proc. Coraz jednak trudniej, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów, konkurować im zarówno z zagranicznymi gigantami, jak i z firmami z Litwy, Rumunii, Bułgarii czy Ukrainy, które mają niższe koszty pracy. Przestajemy być krajem konkurencyjnym cenowo, dlatego konieczna jest optymalizacja kosztów – mówi Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO Meritoros SA.

Polskie firmy z branży TSL powinny postawić na taką strategię, która zapewni im największe szanse na przetrwanie w obliczu kryzysu.

– Trzeba znaleźć nowe sposoby na obniżenie kosztów. Rozwiązaniem może okazać się usprawnianie i optymalizacja procesów, dzięki którym łatwiej będzie zarządzać łańcuchami dostaw lub business proces outsourcing, który daje dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów i pozwala też obniżyć koszty procesów, szczególnie w obszarze procesów wsparcia, tzw. back-office. Ważnym elementem jest wprowadzenie systemów zarządczych opartych na wskaźnikach, które pozwalają poprawiać efektywność procesów i świadomie zarządzać kosztami – mówi Dariusz Brzeziński.

– Kluczowym zadaniem jest też zarządzanie ryzykiem celnym. Korzyści, jakie to ze sobą niesie to przede wszystkim ochrona przed utratą ułatwień celnych, utrzymanie przewagi konkurencyjnej oraz płynności finansowej – dodaje Joanna Porath.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

Intermodal i logistyka

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

inf pras. 29 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Biznes i przemysł

ČD Cargo Logistics: Małaszewicze wciąż są dla nas ważne

Intermodal i logistyka

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Intermodal i logistyka

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Krzysztof Oflakowski 20 kwietnia 2024

Są wyniki finansowe OT Logistics za 2023 rok

Biznes i przemysł

Są wyniki finansowe OT Logistics za 2023 rok

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2024

Zobacz również:

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

Intermodal i logistyka

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

inf pras. 29 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Biznes i przemysł

ČD Cargo Logistics: Małaszewicze wciąż są dla nas ważne

Intermodal i logistyka

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Intermodal i logistyka

ESG. Zielona logistyka kosztuje, ale może się opłacać

Krzysztof Oflakowski 20 kwietnia 2024

Są wyniki finansowe OT Logistics za 2023 rok

Biznes i przemysł

Są wyniki finansowe OT Logistics za 2023 rok

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5