Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Rosnące koszty i „zielona rewolucja” to największe wyzwania logistyki na rok 2025

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rosnące koszty i „zielona rewolucja” to największe wyzwania logistyki na rok 2025
fot. Bernd Dittrich/Unsplash
Więcej potencjalnych zagrożeń niż szans, ale nie ma co nastawiać się pesymistycznie – takie wizje dla transportu, spedycji i logistyki na rok 2025 kreślą eksperci. Zmian może być sporo. Największym wyzwaniem jest opanowanie kryzysu w transporcie lądowym i ustabilizowanie sytuacji przewoźników. Ważnym tematem w logistyce morskiej będzie regulacja stawek frachtowych. Szansy przedsiębiorcy dopatrują się w rozwoju sektora offshore oraz wydatkowaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy. – Od momentu pandemii logistyka i transport to gałęzie gospodarki znajdujące się w ciągłym chaosie i poddawane wielu czynnikom zewnętrznym, które trudno je opanować i przewidzieć – przyznaje prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

Akcja optymalizacja. W logistyce i transporcie wielkie patrzenie na koszty

Przed sektorem TSL w roku 2025 sporo wyzwań. Jak mówi prezes Grupy CSL Laura Hołowacz w niemal wszystkich firmach rosnąć będzie presja na ograniczanie kosztów. Zarówno spedycja morska, lądowa jak i cargo oraz intermodal dążyć będą do możliwie szerokiej optymalizacji przy jednoczesnym zachowaniu możliwie dużej efektywności.

– Presja kosztów dotyka całą gospodarkę, stąd większość firm w sektorze TSL w rok 2025 wejdzie z planem możliwego ograniczania kosztów. Wzrost kosztów pracowniczych będzie sprzyjać dalszej automatyzacji i informatyzacji procesów, a jednocześnie dużą niepewność budzą ceny frachtów w gospodarce morskiej i oczywiście ceny paliwa w przypadku transportu lądowego. Wszelkie koszty związane z energetyką budzą zawsze

– Sytuacja geopolityczna nadal jest dość niepewna, co przekłada się na konkurencyjność polskich przewoźników w Europie i konkurencję z podmiotami spoza Unii Europejskiej, które mocno rozpychają się na rynku. Nie bez znaczenia jest także trudna sytuacja gospodarki niemieckiej, która jest odczuwalna dla zachodniopomorskiego sektora TSL. Ilość ładunków do Niemiec znacznie się zmniejszyła, podobnie jak np. zajmowanej przez niemieckie firmy powierzchni magazynowej. Tutaj na szczęście luka jest wypełniana przez firmy handlowe oraz podmioty krajowe – przyznaje prezes Grupy CSL.

– W transporcie drogowym obserwujemy obecnie spadek dostępnej floty. Dla przewoźników drogowych rok 2024 był najtrudniejszym od wielu lat. Północna Izba Gospodarcza oraz Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych apelowały wielokrotnie o ulgi dla rodzimych przewoźników. Obserwowaliśmy, że w 2024 roku były miesiące, gdzie dostępność floty lądowej spadała nawet o 10%, co jest bardzo niepokojące – mówi Laura Hołowacz.

„Zielona rewolucja” w transporcie

Rodzimi przewoźnicy i operatorzy transportowi zarówno w sektorze transportu morskiego jak i lądowego w roku 2025 muszą być gotowi na większy nacisk na stosowanie „zielonych” rozwiązań. Będzie się to wiązało z chęcią korzystania ze środków z Krajowego Planu Odbudowy, ale także w sytuacji gdy przedsiębiorcy z Polski będą chcieli rozszerzać współpracę z podmiotami z innych krajów.

– Dużo słyszymy o tym, że przedsiębiorcy z Polski szykują się na dużą kooperację z gigantami z sektora offshore np. z Danii czy ze Szwecji, a jednocześnie niewiele firm ma swoje certyfikaty ESG czy jasno opisane procedury związane z wdrażaniem ekologicznych i energooszczędnych rozwiązań w firmach. Dużym rozczarowaniem dla niektórych może być sytuacja, gdy okaże się, że bez ESG nie będzie mowy o tym, by nawiązywać efektywne współprace w sektorze TSL – mówi Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL.
Gdzie przedsiębiorcy z sektora TSL upatrują szansę na rozwój branży?

– Jesteśmy bardzo silnym krajem i nadal w skali europejskiej możemy mówić o polskiej potędze transportowej. Musimy się jednak rozwijać, szukać nowych rynków i nowych zleceń na świecie, a jednocześnie podążać za trendami związanymi np. ze sztuczną inteligencją. Rok 2025 może być czasem progresu, ale tak naprawdę wszystko zależy od tego jak silnie na naszą gospodarkę oddziaływać będą czynniki zewnętrzne – dodaje Laura Hołowacz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Efekt FedEx wyliczył swój wpływ na gospodarkę

Intermodal i logistyka

Efekt FedEx wyliczył swój wpływ na gospodarkę

FedEx 28 października 2024

DSV stawia na Podkarpacie

Intermodal i logistyka

DSV stawia na Podkarpacie

inf. pras. DSV – Transport and Logistics 06 stycznia 2024

Kilkanaście procent do góry. Eksperci rynku TSL widzą poprawę w grudniu 2023

Intermodal i logistyka

Kilkanaście procent do góry. Eksperci rynku TSL widzą poprawę w grudniu 2023

inf. pras. Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie 30 grudnia 2023

DB Schenker przejęło USA Truck

Drogi i autostrady

DB Schenker przejęło USA Truck

inf. pras./Redakcja 21 września 2022

Komunikacja DB Schenker z wykorzystniem chatbota

Drogi i autostrady

W Szczecinie powstało nowe centrum logistyczne

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Efekt FedEx wyliczył swój wpływ na gospodarkę

Intermodal i logistyka

Efekt FedEx wyliczył swój wpływ na gospodarkę

FedEx 28 października 2024

DSV stawia na Podkarpacie

Intermodal i logistyka

DSV stawia na Podkarpacie

inf. pras. DSV – Transport and Logistics 06 stycznia 2024

Kilkanaście procent do góry. Eksperci rynku TSL widzą poprawę w grudniu 2023

Intermodal i logistyka

Kilkanaście procent do góry. Eksperci rynku TSL widzą poprawę w grudniu 2023

inf. pras. Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie 30 grudnia 2023

DB Schenker przejęło USA Truck

Drogi i autostrady

DB Schenker przejęło USA Truck

inf. pras./Redakcja 21 września 2022

Komunikacja DB Schenker z wykorzystniem chatbota

Drogi i autostrady

W Szczecinie powstało nowe centrum logistyczne

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5