Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rosną zatory płatnicze w branży logistycznej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
20-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/BIG InfoMonitor

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rosną zatory płatnicze w branży logistycznej
fot. میلاد قربان زاده, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
BIG InfoMonitor informuje, że wśród podmiotów w branży TSL następuje istotny wzrost problemów z terminową realizacją płatności. Co istotne, postępuje on wyraźnie szybciej niż miało to miejsce w okresie lockdownów. Wydaje się, że zjawisko należy wyjaśnić spowolnieniem gospodarczym, podczas którego przedsiębiorcy nie mogą już liczyć na dotacje w ramach tarcz antykryzysowych, jak miało to miejsce w czasie pandemii.

Jak wskazuje BIG InfoMonitor w komunikacie prasowym, choć pandemia COVID-19 miała przejściowo bardzo duży wpływ na działalność sektora logistycznego z racji wprowadzonych lockdownów i głębokiego spadku popytu, branża szybko odbudowała przychody za sprawą dynamicznego wzrostu konsumpcji, który następował wraz ze znoszeniem restrykcji. Także ekonomiczne skutki inwazji rosyjskiej na Ukrainę nie spowodowały większych perturbacji w sektorze TSL, patrząc na sytuację z pewnej perspektywy czasowej. Większym wyzwaniem dla branży okazuje się spowolnienie gospodarcze powodujące spadek popytu na usługi logistyczne. Dużym problemem są także rosnące koszty działalności gospodarczej i wyższe koszty finansowania w obliczu wzrostu stóp procentowych, który nastąpił w odpowiedzi na najwyższą od ponad dwóch dekad inflację.

– Po wyczerpaniu się pomocy rządowej w formie tarcz antykryzysowych i przy rosnących stopach procentowych, pożyczki i kredyty okazywały się zbyt drogie, a opóźnienie spłaty zobowiązań było dla wielu firm tańszym sposobem finansowania własnej działalności operacyjnej. To jak pokazuje praktyka, przekłada się na zatory płatnicze – mówi Marta Zonik z FM Logistic. Obecnie łączne zaległości w płatnościach w branży logistycznej opiewają na 2,8 mld zł, co stanowi wyzwanie dla partnerów handlowych, ale także banków i spółek leasingowych. Co ciekawe, o ile w czasach pandemicznych zaległości sektora wzrastały o ok. 200 mln zł rocznie, tak w 2023 roku tylko w pierwszych pięciu miesiącach odnotowano wzrost aż o 182 mln zł.

Według informacji wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet 7 na 10 podmiotów w branży ma problemy finansowe. Mniej niż co trzecia firma znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej kondycji, natomiast niemal co dziesiąta zmaga się z dużymi problemami w zakresie standingu finansowego. – Odsetek niesolidnych płatników utrzymuje się w granicach 9%. Oznacza to dla dostawców tej branży, że ryzyko trafienia na firmę w kłopotach jest całkiem spore. Co jedenaste przedsiębiorstwo może im również nie zapłacić w terminie lub wcale, bo wcześniej już tak zrobiło – mówi Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Z drugiej strony, coraz więcej sygnałów wskazuje na lepsze perspektywy dla polskiej gospodarki niż jeszcze do niedawna mogło się wydawać. Prognozy dynamiki PKB dla Polski są podwyższane, zaś inflacja cen konsumenckich znalazła się w wyraźnym trendzie spadkowym. Co więcej, przedstawiciele banku centralnego coraz częściej sygnalizują, że pierwsze obniżki stóp procentowych mogą nastąpić jeszcze w bieżącym roku, co automatycznie przełożyłoby się na zmniejszenie kosztów finansowania działalności gospodarczej, także w branży logistycznej. Warto także odnotować, że pomimo ochłodzenia koniunktury nadal rośnie liczba firm działających w branży logistycznej. To już 219 tys. podmiotów, czyli ok. 10% więcej niż rok temu. Trzeba jednak pamiętać, że branżę TSL w Polsce cechuje wysokie rozdrobnienie. Niemal co trzeci podmiot w sektorze zatrudnia do 9 pracowników.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Biznes i przemysł

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

ID Logistics z 1,288 mld euro przychodów w I półroczu

Biznes i przemysł

ID Logistics z 1,288 mld euro przychodów w I półroczu

Mikołaj Kobryński 01 sierpnia 2023

Zobacz również:

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Biznes i przemysł

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

ID Logistics z 1,288 mld euro przychodów w I półroczu

Biznes i przemysł

ID Logistics z 1,288 mld euro przychodów w I półroczu

Mikołaj Kobryński 01 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5