Pociągi kontenerowe będą mogły w 2024 r. przemierzać terytorium Rosji w tempie 1400 km dziennie – zapowiedział przedstawiciel Kolei Rosyjskich. Do usprawnienia tranzytowego ruchu intermodalnego mają przyczynić się zarówno działania infrastrukturalne, jak i organizacyjne.
W bieżącym roku, mimo wstrzymania pociągów od lutego do kwietnia,
ruch kontenerowy między Europą a Chinami znacząco wzrósł. Wyzwaniem pozostaje jednak dalsze zwiększanie średniej prędkości pociągów. Pozwoli to na przejęcie przez transport kolejowy większej liczby łańcuchów dostaw wiodących światowych producentów – przekonuje pierwszy zastępca dyrektora zarządzającego Kolei Rosyjskich Siergiej Pawłow podczas obrad międzynarodowego forum PRO//Motion.1520.
Według podanych przez niego statystyk obecnie dzienna odległość pokonywana przez pociąg kontenerowy po rosyjskiej sieci kolejowej wynosi 1058 km. Pawłow zapowiedział zwiększenie jej w ciągu czterech lat do 1350 lub nawet 1400 km. Średnia prędkość handlowa wynosiłaby więc 58,3 km/h zamiast obecnych 44,08 km/h. Do osiągnięcia tego celu ma posłużyć głównie poprawa utrzymania infrastruktury, „optymalizacja” czasu postoju pociągów oraz zastosowanie cyfrowych narzędzi do komunikacji między przewoźnikami a zamawiającymi usługę transportową. Padła zapowiedź utworzenia „cyfrowych korytarzy transportowych”, mających poprawić atrakcyjność transportu intermodalnego Chiny – Europa
W opinii przedstawiciela RŻD konkurencyjności kolei będzie sprzyjała też wspólna polityka taryfowa, uzgodniona przez wszystkich zarządców sieci szerokotorowej na trasie od granicy chińskiej do polskiej. Same Koleje Rosyjskie od dłuższego czasu stosują na głównych trasach tranzytowych taryfę specjalną.