M. Franczak
Na światowym rynku kolejowym, będziemy mogli zaobserwować stały wzrost do 2017 roku. Jest to główny wniosek płynący z globalnego badania rynku przeprowadzonego przez Roland Berger Strategy Consultants dla Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego (UNIFE). Regiony, które mogą spodziewać się największego wzrostu to Bliski Wschód, Ameryka Łacińska, Rosja i inne kraje WNP. Wzrost w tych regionach zrekompensuje spowolnienie w inwestycjach kolejowych w Chinach, gdzie obecnie kładzie się jednak nacisk na kolej miejską.
Światowy rynek kolejowy pozostanie stabilny pomimo spowolnienia gospodarczego, ujawnia czwarta edycja Badania Światowego Rynku Kolejowego UNIFE, przedstawionego 18 września 2012 roku na targach InnoTrans w Berlinie. – Badanie zarejestrowało stabilny wzrost pomimo spowolnienia gospodarczego w poprzednich latach. Światowy rynek wzrastał o 3,2 proc. w każdym z 3 ubiegłych lat – to znaczące osiągnięcie mając na uwadze, że publiczne fundusze są mniej dostępne ze względu na kryzys finansowy, który rozpoczął się w 2008 roku, powiedział Philippe Citroën, Dyrektor Generalny UNIFE.
Przewiduje się, że światowy rynek dostawców dla przemysłu kolejowego będzie nadal wzrastał o 2, 7 proc. każdego roku, przez kolejne sześć lat. – Oczekujemy wzrostu we wszystkich segmentach rynku: pojazdach szynowych, infrastrukturze, technologii sygnału i usługach – tłumaczy Andreas Schwilling, Partner w Roland Berger Strategy Consultants i współautor badania. Wzrostem powyżej średniej będzie cieszyła się technologia sygnału (3, 2 proc. rocznie) i usługi (2, 9 proc. rocznie), zwłaszcza utrzymanie i naprawy.
Podczas, gdy inwestycje w chińskie autostrady i rynek kolejowy, będących kluczowymi motorami wzrostu w minionych latach, zaczęły spowalniać, inne regiony zaczęły inwestować w ich systemy kolejowe. Jednym z przykładów jest region Zatoki Perskiej z wielkimi projektami takimi jak metro w Doha, nowy system transportu zbiorowego w Mekce i szybkie połączenie między Mekką a Medyną.
Kolejnym regionem aktywnych działań jest Ameryka Łacińska, dzięki dużej ilości zamówień napływających z Brazylii na fracht kolejowy i system transportu miejskiego. Kolejne zamówienia na wielką skalę oczekiwane są z sąsiadujących krajów takich jak Argentyna i Chile.
– Głównymi rynkami nadal będą Europa i Azja – mówi Schwilling. – Dostępna wielkość rynku w Europie będzie rosła o ponad 2 proc. każdego roku. Azja pozostanie na wysokim poziomie, tak jak działo się to w ostatnich latach. Z zamówieniami wartymi 45 miliardów euro w Europie, oraz 26 miliardów euro w Azji, te dwa regiony będą stanowić blisko 60 proc. dostępnego globalnego rynku, aż do 2017 roku.
– Patrząc na jakość i ilość istniejących i przewidywanych zamówień, europejski przemysł kolejowy z pewnością zachowa pozycję światowego lidera w stosunku do innych konkurentów – podsumowuje Citroën. – Wzrost popytu na produkty high-tech w sektorach takich jak np. technologia sygnalizacyjna, daje nam powód by wierzyć, że innowacyjna początkowa przewaga europejskiego przemysłu kolejowego może z pewnością być utrzymana przez następne lata.
Badanie jest czwartą edycją Badania Światowego Rynku Kolejowego UNIFE, które jest publikowane co dwa lata. Zostało one przeprowadzone przez ekspertów z firmy Roland Berger i opublikowane przez DVV Media Group we współpracy z InnoTrans.