Miniony rok był dla spółki Polskie LNG okresem wzmożonej pracy. Jej efektem są świetne wyniki Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz realizacja, zgodnie z harmonogramem, Programu Rozbudowy Terminalu LNG. W ramach tego ostatniego, na przełomie 2018/19, spółka rozpoczęła dwa procesy przetargowe, na tzw. część lądową (dodatkowa instalacja regazyfikacyjna, trzeci zbiornik LNG oraz instalacja przeładunkowa LNG na kolej) i część morską (dodatkowe nabrzeże statkowe).
W świnoujskim Terminalu LNG w 2018 roku skutecznie realizowano zadania w ramach prowadzonych procesów technologicznych. Osiągnięte wyniki:
- blisko 2 mln ton czyli 4,4 mln m3 gazu ziemnego zostało rozładowanych w terminalu,
- przyjęto i rozładowano 23 statki (14 w 2017 r.) ze skroplonym gazem ziemnym,
- 1794 autocystern (1523 w 2017 r.) wyjechało ze Świnoujścia. Polskie LNG ustanowiło także w 2018 roku swój wewnętrzny rekord załadunków jednego dnia – było ich 24,
- w zeszłym roku dokonano także w terminalu pierwszego załadunku gazem skroplonym ISO-kontenera, coraz popularniejszej, standaryzowanej formy transportu LNG.
Realizacja planów rozwojowych Na przełomie 2018 i 2019 roku Polskie LNG wykonało bardzo ważny krok w realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG – uruchomiono dwa procesy przetargowe. Pierwsze z opublikowanych ogłoszeń (dotyczące tzw. części lądowej) rozpoczęło postępowanie przetargowe, w ramach którego wyłoniony zostanie wykonawca trzech elementów lądowych rozbudowy Terminalu LNG:
- dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych - zwiększających nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie,
- trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca,
- instalacji przeładunkowej LNG na kolej – rozszerzającej zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów ISO i cystern kolejowych oraz umożliwiającą dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
Drugi proces przetargowy dotyczy tzw. części morskiej (czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG)). W jego ramach ma powstać:
- dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania,
- nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wpisuje się w rozwój infrastruktury tzw. Małego LNG (SSLNG - Small Scale LNG). Zapewni ono dodatkowe funkcjonalności świnoujskiemu terminalowi. Dzięki niemu Polskie LNG odpowie na rosnące zapotrzebowanie rynku w Regionie Morza Bałtyckiego. Będzie to także odpowiedź na szereg europejskich regulacji, w szczególności przepisów klimatycznych i środowiskowych, które wymuszają transformację w kierunku paliw niskoemisyjnych.
– Mijający rok był dla nas intensywny ale dający powody do satysfakcji. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący czas – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG
Dobry klimat dla LNG
W minionym roku spółka również zrealizowała szereg działań w obszarze rozwojowym, do których zaliczyć można:
- przystąpienie do organizacji Baltic Ports Organisation (BPO) ,
- prezentacja Terminalu LNG w ramach roadshow w USA, Norwegii, Australii i Francji,
- współorganizacja wraz ze stroną rządową wizyty sekretarza Departamentu Energii USA Ricka Perry’ego w Polsce,
- nawiązanie współpracy i podpisanie listu intencyjnego z Uniwersytetem Zachodniej Australii,
- porozumienie o współpracy ze Szkołą Główną Służby Pożarniczej obejmujące wspólne projekty badawcze i dydaktyczne oraz dostęp do specjalistycznego sprzętu.
Dodatkowo spółka otrzymała wyróżnienie Global Compact za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz Srebrną kartę Lidera Bezpiecznej Pracy przyznaną przez Centralny Instytut Ochrony Pracy.