Mariusz W.
Ostatni poważny remont drogi startowej DS-3 przeprowadzany był prawie 30 lat temu. Dotychczasowe utrzymanie było możliwe dzięki realizowanym przez służby lotniska naprawom cząstkowym (realizowanym co roku we wrześniu), które jednak nie mogą w dłuższej perspektywie czasu zastąpić remontu generalnego.
Remont, który rozpoczął się 22 kwietnia, obejmuje m.in. wymianę nawierzchni progów drogi startowej z betonowej na asfaltobetonową. Wymiana wynika z faktu, że beton jest trudniejszy w utrzymaniu i remoncie oraz bardziej podatny na zmiany temperatur. Jednocześnie nowe technologie wykonywania nawierzchni asfaltowych (o tzw. wysokim module sztywności) zapewniają dużą odporność na odkształcenia przy jednoczesnej dużo lepszej możliwości dokonywania ewentualnych napraw - wystarczą do tego remonty cząstkowe wykonywane w nocy, zamiast prac wymagających zamknięcia drogi na okres miesiąca, co stosowane było dotychczas.
Tunele pod drogami
Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych w szczególności intensywnych opadów deszczu na przełomie maja i czerwca, prace posuwają się bardzo szybko i przekroczyły już półmetek. Na wszystkich remontowanych odcinkach drogi startowej oraz dróg kołowania ułożone zostały już ścieralne warstwy asfaltu. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe przy nawierzchni, instalowane jest również oświetlenie nawigacyjne. Równolegle z remontem drogi startowej trwa także budowa nowej drogi szybkiego zjazdu (Sierra 2) oraz drogi kołowania Alfa 8 i nowej płyty postojowej PPS-12.
Jednym z wyzwań jakim musiano sprostać podczas przebudowy jest stworzenie odpowiedniego odwodnienia pola manewrowego. W tym celu pod istniejącymi drogami kołowania bez ich uszkadzania lub niszczenia za pomocą specjalnych urządzeń drążone są tunele. Największy który do tej pory powstał ma średnicę 1,4m i pełni zarówno funkcję odwodnienia jak również zbiornika retencyjnego.