Ubiegłoroczny poziom przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku przez Rosję został przekroczony już we wrześniu – głosi komunikat prasowy Kolei Rosyjskich. Przewozy rosną w obydwu kierunkach, choć w przypadku eksportu towarów europejskich do Chin – nieco szybciej. Mające miejsce latem opóźnienia pociągów nie zniechęciły więc klientów kolei.
Według przedstawionych przez przewoźnika statystyk w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. przewozy między Chinami a Europą Zachodnią wzrosły o 47% w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym. Ilość przewiezionych w tym czasie ładunków to 568 700 TEU. Dla porównania – w całym roku 2020 Nowym Jedwabnym Szlakiem przetransportowano 561 400 TEU. Przytoczone liczby obejmują zarówno kontenery załadowane (542 400), jak i puste.
Kolejny rok dobrej passy
Warto przypomnieć, że również ubiegły rok – mimo początkowego wstrzymania przewozów z powodu wybuchu pandemii COVID-19 – ostatecznie okazał się
lepszy od wszystkich poprzednich. Przewozy właśnie wówczas po raz pierwszy
przekroczyły symboliczną granicę pół miliona TEU.
Przewaga nad rokiem 2019 jest więc jeszcze bardziej widoczna. W porównaniu z pierwszymi trzema kwartałami ostatniego roku przed pandemią tegoroczne statystyki są aż 2,3-krotnie wyższe. Pozycją kolei nie zachwiała nawet
kumulacja problemów infrastrukturalnych i organizacyjnych w różnych punktach trasy, o której pisaliśmy latem.
Eksport z Europy rośnie szybciej
Liczba kontenerów wypełnionych ładunkiem była o 50% wyższa, niż przed rokiem. Tranzyt z Europy do Chin wzrósł 1,4-krotnie, nieco bardziej, niż z Chin do Europy (1,7-krotnie). Dysproporcja między masą ładunków sprowadzanych z Chin i eksportowanych do tego kraju nadal jest jednak ogromna (379 600 wobec 189 00 TEU). Transportowane koleją ładunki to przede wszystkim produkty chemiczne, samochody i części samochodowe, maszyny i narzędzia oraz inne wyroby przemysłowe (zwłaszcza – elektroniczne).
Jak zwykle przy okazji przedstawiania statystyk, RŻD zapewniają, że do wzrostu przewozów przyczyniła się także atrakcyjność taryfy przewozowej oraz poprawa jakości infrastruktury i usług okołoprzewozowych. W przemówieniu podsumowującym rok 2020 szef aliansu kolei rosyjskich, kazachskich i białoruskich UTLC ERA Aleksiej Grom
zwrócił uwagę, że najpilniejszą potrzebą jest usprawnienie przejazdu pociągów przez przejścia graniczne.