Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Wysokie koszty barierą dla inwestowania w AI

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. ID Logistics Polska

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Wysokie koszty barierą dla inwestowania w AI
fot. Igor Omilaev/Unsplash
Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Jednocześnie zaledwie 19% przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji. Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów. Zdecydowanie największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń. Takie dane płyną z najnowszego raportu przygotowanego przez K+Research na zlecenie firmy ID Logistics. W badaniu wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty.

Innowacje i rozwój sztucznej inteligencji pozostają kluczowymi tematami w debacie o przyszłości przedsiębiorstw – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Firma ID Logistics, specjalizująca się w logistyce kontraktowej, postanowiła zapytać samych zainteresowanych, czyli firmy, o to jak zapatrują się na realne znaczenie innowacji i sztucznej inteligencji w strategii swojego rozwoju oraz czy są skłonne do podejmowania dalszych inwestycji w tym obszarze.

Innowacje? Tak, ale najczęściej z zewnątrz

Z raportu wynika, że 47% firm postrzega swoje środowisko pracy jako innowacyjne, zaś neutralny stosunek do tego zagadnienia ma co 3 respondent. Najwyżej pod tym względem oceniły się firmy z branży retail (53%), zaś najsłabiej fashion&beauty (42%). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski. Zupełnie inaczej wyglądają odpowiedzi na pytanie czy dana firma sama wdraża innowacyjne rozwiązania. Średnia odpowiedzi pozytywnych to 23%, a największy odsetek własnych wdrożeń deklarują przedstawiciele sektora e-commerce (31%). Na drugim biegunie znalazło się FMCG z wynikiem 16%.

– Środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych. To budujące wnioski. Uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm. Nad tymi wnioskami – jako biznes – wspólnie powinniśmy pochylić się w pierwszej kolejności – mówi Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce.

Automatyzacja na start. Sztuczna inteligencja może poczekać

Ponad połowa (54%) firm uczestniczących w badaniu dostrzega wzrost znaczenia innowacyjności w branży, w której działają. Najczęściej wskazywanym kierunkiem rozwoju jest automatyzacja (52%). Za nią znalazła się sztuczna inteligencja (34%). Bez względu na rodzaj narzędzia kluczową korzyścią wynikającą z wdrożeń zdaniem respondentów ma być przyspieszenie procesów (53%). Dalej we wskazaniach znalazły się oszczędność energii i wzmocnienie oferty. W przypadku największych barier nad pozostałymi odpowiedziami górują wysokie koszty wdrożeń (58%). Co szczególnie istotne i optymistyczne, znacznie mniej firm wskazało na niewystarczającą technologię i niechęć do podjęcia ryzyka.

AI musi zadbać o dobry wizerunek. Wiele firm wciąż się jej obawia

Z badania ID Logistics wynika także, że niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Przyznaje się do tego jedynie 21% respondentów. Częściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln złotych), działające także poza polskim rynkiem. Część obaw związanych w wdrożeniem AI dotyczy także kwestii bezpieczeństwa danych (cyberbezpieczeństwa).

Firmy uczestniczące w badaniu wskazały także że inwestycje związane z AI nie są determinantem ich przetrwania na rynku. Uważa tak jedynie 19% respondentów. Rozmówcy podkreślili także potrzebę ograniczania ryzyka poprzez wybór bezpiecznych i kosztowo efektywnych rozwiązań, które są dostosowane do potrzeb firmy. Nieco więcej przedsiębiorstw jest zdania, że ich firma powinna stale inwestować w rozwiązania AI (31%), a one same wpływają na podnoszenie jakości usług (29%). Nie są to jednak wyniki wskazujące na absolutnie kluczowe znaczenie sztucznej inteligencji w dalszym rozwoju firm. Jednocześnie wśród części badanych pojawiają się obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcją zatrudnienia.

– Proces automatyzacji i digitalizacji rynku pracy trwa od dziesięcioleci. Widać to w wielkich koncernach motoryzacyjnych, nowoczesnych laboratoriach, jak i w sektorze logistyki, gdzie wiele prac, które do niedawna wykonywali ludzie, realizują dziś roboty. W zdecydowanej większości są to prace, które maszyny przejęły albo ze względu na bezpieczeństwo pracowników albo były to czynności bardzo rutynowe i powtarzalne, które zwolniły przestrzeń do rozwoju w innych sektorach firmy. Tymczasem, w dobie ogromnego zaawansowania cyfrowego, Polska utrzymuje rekordowo niski stopień bezrobocia. Popyt na pracowników nie maleje, a większość prognoz – z racji na niż demograficzny – wskazuje, że będzie on rosnąć. Jedyne czego możemy być pewni to fakt, że w najbliższych latach na rynku pracy zajdą kolejne zmiany. I tak jak w poprzednich dekadach część specjalizacji zniknie, a w ich miejsce pojawią się nowe – podkreśla Małgorzata Hornig, dyrektor HR w ID Logistics Polska.

Raport "Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?" został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Założenie kwot dotyczyło branży oraz zakresu obowiązków respondentów w ramach firmy, w której pracują.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polski transport to europejska potęga – jak na tym tle wypadają spedycje?

Intermodal i logistyka

Polski transport to europejska potęga – jak na tym tle wypadają spedycje?

Transcash 29 września 2024

DB Schenker testuje elektryczny ciągnik siodłowy

Intermodal i logistyka

DB Schenker testuje elektryczny ciągnik siodłowy

Renault Trucks 28 września 2024

Będzie specustawa dla inwestycji na potrzeby obronności

Polityka i prawo

DSV rozpędza się na Podkarpaciu

Intermodal i logistyka

DSV rozpędza się na Podkarpaciu

DSV – Global Transport and Logistics 29 września 2024

CPK. Ważne prace na terenie przyszłego lotniska – jest umowa

Biznes i przemysł

Logistyka kontraktowa podąża za PKB. Nowe prognozy na 2024 rok

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Polski transport to europejska potęga – jak na tym tle wypadają spedycje?

Intermodal i logistyka

Polski transport to europejska potęga – jak na tym tle wypadają spedycje?

Transcash 29 września 2024

DB Schenker testuje elektryczny ciągnik siodłowy

Intermodal i logistyka

DB Schenker testuje elektryczny ciągnik siodłowy

Renault Trucks 28 września 2024

Będzie specustawa dla inwestycji na potrzeby obronności

Polityka i prawo

DSV rozpędza się na Podkarpaciu

Intermodal i logistyka

DSV rozpędza się na Podkarpaciu

DSV – Global Transport and Logistics 29 września 2024

CPK. Ważne prace na terenie przyszłego lotniska – jest umowa

Biznes i przemysł

Logistyka kontraktowa podąża za PKB. Nowe prognozy na 2024 rok

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5