RB Rail, koordynujące projekt Rail Baltiki w krajach bałtyckich, informuje o otrzymaniu wszystkich pozwoleń na budowę Intermodalnego Centrum Logistycznego Salaspils na Łotwie. Państwowy Inspektorat Kolejowy uzgodnił minimalny (podstawowy) zakres robót budowlanych.
Terminal Salaspils (SILC – Salaspils Intermodal Logistics Center) będzie pełnić funkcję podstawowego centrum przeładunkowego na Łotwie, jeżeli chodzi o europejski rozstaw szyn (1435 mm), integrując transport drogowy i kolejowy. – Aby infrastruktura Rail Baltiki spełniała wymagania funkcjonalne sieci bazowej TEN-T, oprócz międzynarodowego i regionalnego ruchu pasażerskiego, planowana jest nowoczesna infrastruktura przeładunkowa. Tym samym Rail Baltica będzie generować natychmiastowe dochody i przyczyniać się do rozwoju gospodarki krajowej – wyjaśnia Kaspars Vingris, szef Eiropas Dzelzceļa līnijas, które wdraża Rail Baltikę na terenie Łotwy.
Lokalizacja SILC uwzględnia dogodne połączenia z koleją 1520 mm i układem drogowym (A6, A4 i P5). Salaspils znajdzie się ok. 15 min. od stacji towarowej Šķirotava, która jest podstawowym punktem przeładunkowym kolei szerokotorowej na Łotwie. Natomiast SILC i Riga Freeport – największy port kontenerowy na terenie krajów bałtyckich – dzielić będzie niespełna godzina drogi. Salaspils jest dogodnie położone względem istniejących stref przemysłowych i centrów logistycznych oraz infrastruktury gazowej i wysokiego napięcia. W pobliżu znajduje się też stacja kolejowa Saulkalne.
SILC może zająć obszar 200 hektarów i rozciągać się na długości 7 kilometrów. Będzie tu możliwa będzie obsługa ładunków kontenerowych, krótkotrwałe magazynowanie, przeładunek pomiędzy koleją 1435 mm a 1520 mm, a także obsługa naczep typu piggyback i ich dalszy transport w specjalistycznych wagonach kolejowych. Projektowaniem zajmuje się włosko-łotewskie konsorcjum BRD Projekts i Sintagma. Obecnie trwa etap optymalizacji założeń i sporządzania szczegółowych projektów, co potrwa do końca 2024 r. W sumie w krajach bałtyckich, w ramach Rail Baltiki, powstanie 870 km normalnotorowej linii kolejowej. Połączy ona Tallin, Rygę, Kowno i Wilno z Polską. Zgodnie z aktualnymi informacjami główny odcinek trasy ma być gotowy do 2030 r.