Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Przyszłość połączeń kolejowych do polskich portów lotniczych

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ju

Data publikacji:
11-07-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Przyszłość połączeń kolejowych do polskich portów lotniczych
fot. Rynek Infrastruktury
- Dziś każdy pasażer liczy czas podróży "z drzwi do drzwi". Czas lotu nie ma znaczenia, dopiero czas liczony jako suma dojazdu do lotniska, lotu i ostatecznego dotarcia do celu z lotniska, daje nam realny czas podróży – mówi w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury” Grzegorz Muszyński, były prezes Portu Lotniczego Lublin i dodaje, że tylko dojazd z lotniska do centrum miasta koleją lub metrem daje możliwość rzeczywistego zaplanowania czasu podróży.

Po okresie intensywnej rozbudowy polskich portów lotniczych przyszedł czas na ich skomunikowanie z centrum pobliskich miast za pomocą kolei. Takiej inwestycji doczekało się jako pierwsze Lotnisko Chopina, następnie otwarty w grudniu ubiegłego roku Port Lotniczy Lublin, a ostatnio – lotnisko w Szczecinie. Okazuje się jednak, że w wielu tych przypadkach zabrakło rozsądku i odpowiedniego planowania tak, aby linie te mogły służyć pasażerom. W przypadku połączenia kolejowego do największego stołecznego portu lotniczego mówi się nawet o największej pomyłce inwestycyjnej ostatnich lat.

 

- Dziś praktycznie każde światowe lotnisko ma dojazd do centrum miasta koleją lub metrem i tylko te dają możliwość zaplanowania czasu podróży. Gdy nie ma kolei lub metra liczymy się z możliwością korków ulicznych, wypadku, śnieżycy, co wpływa w sposób istotny na czas dotarcia do lotniska i z niego. Licząc, że ruch pasażerski w Polsce będzie się rozwijał, to z całą pewnością warto inwestować w ruch szynowy - to komfort i pewność czasu – twierdzi Muszyński.

 

Jak się jednak okazuje, w Polsce uruchamianie takich połączeń łączy się z tym, że pociągi wożą powietrze, bowiem urzędnicy odpowiedzialni choćby za skorelowanie rozkładu ich jazdy z rozkładem lotów nie wywiązują się dobrze z powierzonego im zadania. Inne problemy to brak informacji o tym, jak trafić na peron kolejowy i słaba reklama połączeń kolejowych.

 

- Faktycznie nie jest łatwo zgrać lotów z pociągami. Godziny lotów zmieniają się dość często, rozkład jazdy kolei zmienia się dwa razy w roku, oczywiście Przewozy Regionalne (które nie są już spółką PKP) są bardziej elastyczne, ale nie do końca, bo są uzależnione od możliwości przyjęcia pociągu na poszczególnych stacjach - czyli trzeba mieć wolny peron, a to trzeba zgrać już nie tylko z lotami, ale z PKP Intercity, czyli trzecim graczem. Samoloty dość często spóźniają się (szczególnie tanie linie) - a Przewozy Regionalne mają rozkład jazdy i nie zawsze mogą "zaczekać" i to jest faktyczny problem wożenia powietrza. Samolot nie przyleciał, a autobus szynowy musi jechać, bo dalej musi obsłużyć innych podróżnych w relacjach nie związanych z lotniskiem – wyjaśnia Muszyński i dodaje, że mimo tak dużych problemów, nie ma innego wyjścia, jak budować połączenia licząc na to, że ilość pasażerów na lotnisku będzie się zwiększać. Tylko w ten sposób połączenia kolejowe do lotnisk będą miały swoje biznesowe uzasadnienie i zamiast powietrza, pociągi zaczną wozić pasażerów.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5