Zarządca infrastruktury chce wybrać wykonawcę koncepcji dostępu kolejowego do budowanej na Pomorzu elektrowni jądrowej. Zadaniem firmy będzie przeanalizowanie różnych wariantów wyprowadzenia bocznicy i wskazanie najlepszego z nich. Termin składania ofert upływa 25 lipca.
Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma powstać w rejonie wsi Lubiatowo i Kopalino na Pomorzu Gdańskim. Najbliższe linie kolejowe to 229 (Pruszcz Gdański – Łeba) i nieczynna 230 (Wejherowo – Garczegorze). Bocznica do obiektu będzie musiała być wyprowadzona od jednej z nich. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla realizacji robót budowlanych.
Możliwy powrót ruchu pasażerskiego
- Realizacja projektu, w zależności od realizowanego wariantu, umożliwi powrót pociągów pasażerskich na nieczynną linię nr 230 oraz stałe połączenia kolejowe na linii nr 229, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie w sezonie letnim - informuje w komunikacie prasowym PKP PLK. W planach jest modernizacja istniejących i budowa nowych stacji oraz przystanków.
Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich i towarowych ma wynosić 120 km/h. Linia będzie mogła przyjmować pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku na oś do 221 kN (22,5 t).
Stacja przy elektrowni – czołowa lub przelotowa
Zamawiający bierze pod uwagę dwa warianty inwestycyjne. Pierwszy polega na modernizacji linii 229 między Lęborkiem a Garczegorzem oraz całej linii Wejherowo – Garczegorze. Dodatkowo miałaby powstać nowa linia z Choczewa na linii 230 do elektrowni wraz z łącznicą w stronę Lęborka. Drugim możliwym rozwiązaniem jest modernizacja linii 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizacja fragmentu linii 229 Lębork – Łeba i budowa nowego odcinka Choczewo – elektrownia jądrowa – Steknica (stacja na linii 229) z budową łącznicy do linii 229 w kierunku Łeby. Dla obu wariantów przewidziano opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej oraz koncepcji wewnętrznego i zewnętrznego układu torowego elektrowni jądrowej.
#ATOM Połączenie kolejowe do EJ Lubiatowo-Kopalino. Jest przetarg na prace projektowe. 2 warianty, pierwszy to minimum potrzebne do EJ, drugi na bogatości - myślę że będzie, ale troszkę później niż pierwszy :)https://t.co/U0R7PCBLlXpic.twitter.com/j3zAOMWV6Y
Dalszym etapem ma być opracowanie dokumentacji przetargowej niezbędnej do ogłoszenia przetargu na prace budowlane. Obowiązkiem wykonawcy dokumentacji będzie też pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie budowy. Zamówienie ma być realizowane w podziale na 7 odcinków, z których dwa (linia 230 Choczewo – Garczegorze i Kostkowo – Choczewo) zostaną objęte prawem opcji, podobnie jak opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko. Cała inwestycja ma zakończyć się w ciągu 6-8 lat, z czego projektowanie potrwa nieco ponad 2 lata (lub prawie 4, jeśli PKP PLK skorzysta z prawa opcji). Przetarg na roboty budowlane ma zostać rozstrzygnięty w ciągu 9 miesięcy, a same prace – 3 lata. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena.
Plany mogą się zmienić
Spytaliśmy spółkę Polskie Elektrownie Jądrowe o przygotowania z ich strony do inwestycji. – Realizowane obecnie prace są na jednym z pierwszych etapów przygotowania poszczególnych inwestycji – poinformował nas Zespół ds. Komunikacji PEJ. Raport o oddziaływaniu na środowisko został złożony do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska pod koniec marca, jednak zawarte w nim plany poszczególnych elementów infrastruktury towarzyszącej – takich jak sieć kolejowa – mają charakter poglądowy i mogą ulec zmianie.
Decyzja w sprawie lokalizacji pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce zapadła pod koniec ubiegłego roku. Wybrane miejsce uznano za optymalne z punktu widzenia wymagań środowiskowych oraz infrastruktury energetycznej i transportowej. Co ciekawe, Lubiatowo i Kopalino znajdują się blisko opuszczonego placu wstrzymanej w 1990 r. budowy Elektrowni Jądrowej Żarnowiec (również ta miejscowość była brana pod uwagę przy planowaniu nowej inwestycji).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.