Oferta złożona przez konsorcjum Budimeksu, Roverpol oraz Rover Maritime została uznana za najbardziej korzystną w przetargu na realizację nowych falochronów osłonowych, zabezpieczających planowany Port Zewnętrzny w Gdyni. Została ona wyceniona na blisko 439 mln zł. Otwiera to perspektywę realizacji kolejnego głębokowodnego terminala kontenerowego w Polsce.
W marcu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” o otwarciu ofert w ogłoszonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia przetargu na zaprojektowanie i budowę nowych falochronów osłonowych dla planowanego Portu Zewnętrznego. W tym miejscu trzeba podkreślić, że pomimo ogłoszenia przetargu przez ZMPG inwestorem i przyszłym właścicielem nowo powstałej infrastruktury będzie Urząd Morski w Gdyni. Co istotne, spółka zarządzająca gdyńskim portem morskim w celu realizacji zadania została dokapitalizowana przez Skarb Państwa.
ZMPG wskazał ofertę złożoną przez konsorcjum Budimeksu, Roverpol i Rover Maritime jako najbardziej korzystną w przetargu. Została ona wyceniona na niespełna 439 mln zł. Realizacją inwestycji zainteresowani byli także NDI oraz PORR. Wartość ich ofert wyniosła odpowiednio 515 mln zł oraz 466 mln zł. Prace projektowe mają zostać zakończone w ciągu 490 dni, począwszy od dnia podpisania umowy, natomiast na realizację robót budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przewidziano maksymalnie 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.
Przypomnijmy, że każda ze złożonych ofert zmieściła się w budżecie zamawiającego, określonym na blisko 554 mln zł netto. Głównym kryterium oceny ofert była cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać do 60% punktów. Przewidziano jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu rękojmi za wady za roboty budowlane – przyznanie maksymalnych 40% punktów mogło nastąpić w przypadku zaoferowania okresu 10-letniego.
Kluczowa inwestycja dla przyszłości portu morskiego w Gdyni
Wykonawca inwestycji będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie i zbudowanie falochronów osłonowych, jak również uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych i pozwolenia na użytkowanie. Pięć nowych falochronów osłonowych o długości 2406 metrów ma charakteryzować wysoka odporność na różne warunki pogodowe. Kolejne dwa istniejące falochrony osłonowe o długości 383 metrów w ramach zadania zostaną wzmocnione. Inwestycja umożliwi powstanie Portu Zewnętrznego, którego zasadniczą częścią będzie głębokowodny terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU w skali roku.
To wielkość porównywalna z aktualną przepustowością gdańskiego Baltic Hub, wynoszącą 3 mln TEU. W Porcie Zewnętrznym możliwe ma być również realizowanie przeładunków wojskowych oraz powstanie terminala instalacyjnego offshore. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla przyszłości gdyńskiego portu morskiego. Dziś znajdują się w nim dwa terminale kontenerowe o łącznych zdolnościach przeładunkowych na poziomie ponad 1,8 mln TEU.
W przeciwieństwie do gdańskiego Baltic Hub, obsługującego największe kontenerowce oceaniczne na świecie, mogą one przyjmować jedynie kontenerowce małe i średnie. Port Zewnętrzny będzie mógł natomiast obsługiwać jednostki o długości 490 metrów, szerokości 72 metrów i zanurzeniu 16 metrów, przewożące ekwiwalent do 30 tys. TEU. Warto dodać, że planowany układ falochronów osłonowych umożliwi znaczącą rozbudowę Portu Zewnętrznego w przyszłości.
Oferty na Port Zewnętrzny już wkrótce
Port Zewnętrzny powstanie jako wydłużenie Nabrzeża Śląskiego w postaci sztucznie zalądowionej powierzchni, wykraczając poza istniejący falochron ochronny. W efekcie łączna powierzchnia infrastruktury portowej w Gdyni wzrośnie o 151 hektarów. Nabrzeże powstałe w ramach portu zewnętrznego ma charakteryzować długość 2500 metrów i szerokość 700 metrów. Inwestycja ma zostać zrealizowana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Prywatny partner będzie odpowiadał za zaprojektowanie, budowę i eksploatację obiektu, a także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy, jak również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową. Kontrakt zostanie zawarty na 36 lat, przy czym na etap projektowania i budowy powinien trwać ok. 5 lat.
W ubiegłym roku informowaliśmy o zaproszeniu czterech podmiotów do składania ofert. To Gdynia Terminal Holding (grupa kapitałowa CMA CGM) i Meridiam Eastern Europe Investments 4, konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe, International Container Terminal Services oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road. Termin składania ofert był przesuwany już dwa razy. Obecnie przewiduje się, że zaproszone podmioty będą mogły je złożyć do 14 czerwca bieżącego roku. Dużym ryzykiem dla powodzenia projektu Portu Zewnętrznego jest oddalająca się perspektywa kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 201 wraz z budową drugiego toru i elektryfikacją oraz budowy Drogi Czerwonej w Gdyni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.