Już w 2025 roku może zostać rozpoczęta budowa zapory pływowej wraz z innowacyjnym terminalem kontenerowym w Wielkiej Brytanii. W ramach inwestycji wykorzystana zostałaby energia pływów morskich. Realizacja opiewającego na 2 mld funtów szterlingów projektu jest zakładana na 2030 rok.
Centre Port UK może być pierwszym na świecie głębokowodnym terminalem kontenerowym zasilanym przez energię pochodzącą z pływów morskich, pełniącego także funkcję zapory przeciwpowodziowej, co czyni projekt unikatowym. Przewidywana w ramach projektu zapora pływowa miałaby powstać w zatoce The Wash we wschodniej części Anglii, między hrabstwami Lincolnshire i Norfolk. Bardzo ambitny harmonogram rodzi jednak pytania o realne szanse realizacji inwestycji w zakładanym terminie.
W ramach projektu planowane jest także połączenie powstałego portu morskiego z infrastrukturą drogową i kolejową, czego najbardziej spektakularnym elementem ma być dwupasmowa droga na szczycie zapory, przez którą przejazd miałby trwać 20 minut. Umożliwiłoby to skrócenie czasu podróży w wielu relacjach wraz z odciążeniem istniejących autostrad. Inwestycja zakłada także wykorzystanie energii pływów morskich do produkcji zielonego wodoru, a także zaspokojenia zapotrzebowania na prąd 600 tys. gospodarstw domowych. Sam głębokowodny terminal kontenerowy miałby mieć w pierwszym etapie przepustowość na poziomie 1,5 mln TEU w skali roku. W kolejnych etapach możliwa byłaby rozbudowa zdolności przeładunkowych do 2,6 mln TEU, a docelowo nawet do 4 mln TEU. Choć obiekt ma być w założeniu wysoce zautomatyzowany, zapewni 300 miejsc pracy, natomiast w trakcie prac budowlanych przewiduje się 1000 stanowisk.
Jak wskazuje dyrektor generalny projektu James Sutcliffe, realizacja projektu jest uzasadniona rynkowo, ponieważ istniejąca infrastruktura portowa w południowo-wschodniej części kraju jest przeciążona. Ponadto Centre Port UK miałby znaleźć się znacznie bliżej wysoce zurbanizowanego i zindustrializowanego regionu Midlands (jak twierdzi Sutcliffe, aż o 50% bliżej), co bezpośrednio wpłynęłoby na ograniczenie ruchu drogowego. Co ciekawe, James Sutcliffe był w przeszłości prezesem zarządu DCT Gdańsk (obecnie Baltic Hub).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.