Po raz pierwszy po modernizacji i rozbudowie terminala promowego w Świnoujściu został w nim obsłużony transport kolejowy. Wagony towarowe przypłynęły do Polski ze Szwecji promem Polonia, należącym do Polskiej Żeglugi Morskiej. W przeszłości pokłady kolejowe na dwóch innych polskich promach dzierżawiło PKP Cargo, oferując klientom regularne połączenia kolejowo-promowe pomiędzy Polską a Szwecją.
Terminal promowy w Świnoujściu, który niedawno został rozbudowany i zmodernizowany, jest najbardziej ruchliwym obiektem tego typu w Polsce. Każdego tygodnia zawija tu aż 77 promów czterech armatorów. Promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej kursują do Ystad. Niemiecki TT-Line obsługuje z kolei relację do Trelleborga. Na obydwu trasach obecny jest Unity Line, operator promów należących do swojego właściciela, Polskiej Żeglugi Morskiej, a także prywatnego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe.
Już wkrótce ma pojawić się piąty armator w postaci Finnlines, które zamierzają uruchomić nową relację do Malmö. Co istotne, świnoujski terminal promowy jako jedyny w Polsce jest dostosowany do obsługi promów kolejowych.
W przeszłości kolejowe połączenia towarowe do Szwecji z przeprawą promową oferowało PKP Cargo.
Jak informował w ubiegłym roku “Rynek Kolejowy”, spółka podjęła decyzję o likwidacji oferty, co zbiegło się w czasie z wycofaniem z użycia przez Euroafrica Linie Żeglugowe promu Kopernik, który obsługiwał przewozy wagonów towarowych między Polską a Szwecją jako jeden z dwóch, obok wycofanego w późniejszym czasie promu Jan Śniadecki. Znakiem rozpoznawczym obydwu promów było logo PKP Cargo umiejscowione na burcie. W tym miejscu trzeba jednak poczynić istotne zastrzeżenie – przywołany prom nie był jedyną wchodzącą w skład floty Unity Line jednostką z pokładem kolejowym.
Dostosowane do obsługi transportu kolejowego są także nadal pływające w barwach operatora promy Polonia i Wolin, należące do Polskiej Żeglugi Morskiej. W dniu 8 kwietnia Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował w mediach społecznościowych, że Polonia obsłużyła po raz pierwszy po modernizacji i rozbudowie świnoujskiego terminala promowego transport wagonów towarowych. Były to wagony służące do przewozu kontenerów. Po przybyciu do Świnoujścia wyruszyły na południe Europy.
Polonia, w przeciwieństwie do większości promów pływających w barwach Unity Line, jest promem uniwersalnym. Wraz z promem Skania obsługuje relację Świnoujście – Ystad. Jednostka została zbudowana w 1995 roku i od początku pływa w barwach Unity Line. W momencie oddania do użytku był to największy prom samochodowo-pasażersko-kolejowy na świecie. Od 2004 jej jedynym właścicielem jest Polska Żegluga Morska – wcześniej 50% udziałów w promie posiadały Euroafrica Linie Żeglugowe.
Licząca blisko 170 metrów długości i 28 metrów szerokości Polonia może zabrać na pokład 918 pasażerów, w tym 618 na łóżkach w kabinach. Łączna długość linii ładunkowych wynosi 2200 metrów, z czego blisko połowa przypada na pokład kolejowy. Łączna długość 6 torów kolejowych wynosi natomiast 600 metrów, co oznacza, że Polonia może jednorazowo przewieźć ekwiwalent typowego polskiego pociągu towarowego. Obsługa wagonów towarowych przez Polonię nie miała jednak do tej pory stałego charakteru.