ju
Dwa lata temu unijni urzędnicy opublikowali dokument w którym przedstawili dziesięć celów na rzecz utworzenia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. Znalazł się tam zapis poświęcony komunikacji lotnisk znajdujących się obecnie w sieci TEN-T. Mówi on o tym, że do 2050 roku wszystkie lotniska należące do sieci bazowej powinny zostać połączone z siecią kolejową, najlepiej z szybkimi kolejami.
Wśród lotnisk znajdujących się w sieci TEN-T jest również Port Lotniczy Poznań-Ławica. To lotnisko, które w najbliższych latach nie planuje uruchomienia linii kolejowej. O tym, że inwestycja nie jest potrzeba, mówił niedawno sam prezydent Poznania, Ryszard Grobelny. Również eksperci przyznają, że nie ma dzisiaj zbyt wielu przesłanek o charakterze czysto transportowym dla budowy wspomnianego łącznika kolejowego. Podobny problem dotyczy również lotniska we Wrocławiu.
- W przyszłości warto będzie posłużyć się analizą korelacji między liczbą odprawianych podróżnych lotniczych w stolicy Wielkopolski i Dolnego Śląska a prognozowanym od 2014 r. wzrostem gospodarczym Europy. Ułatwi to podjęcie decyzji o budowie łączników szynowych w ciągu 5 – 15 lat. Ciężko jednak dokonać prognozy struktury odprawianych podróżnych lotniczych w 2050 r. a jeszcze trudniej jest przewidzieć modele biznesowe linii lotniczych, stąd też nie przejmowałbym się dzisiaj zagrożeniem utraty statusu portu TEN-T w tak odległej perspektywie czasowej – komentuje Dominik Boniecki, ekspert lotniczy z firmy Comarch.
- Władze samorządowe, a konkretnie Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, kilkukrotnie prowadziły prace studyjne dotyczące możliwości skomunikowania portu za pomocą linii kolejowej z istniejącymi dworcami kolejowymi na terenie Poznania. Przedmiotem studium pre-inwestycyjnego była również próba porównania projektów połączenia kolejowego z szybkim tramwajem funkcjonującym w Poznaniu, co jest możliwe dzięki miejskiej lokalizacji portu. Do terenów lotniska dochodzą tory kolejowe magistrali Poznań - Szczecin, stąd decyzja o połączeniu portu z linią kolejową ogranicza się do zrealizowania inwestycji na terenach portowych i przyległych, będących w administracji AMW w Gorzowie. Dzisiaj potencjał dla przewozów kolejowych dla lotniska obsługującego 1,5 mln pasażerów rocznie jest wątpliwy, niemniej w każdej edycji Master Planu (na kolejne 20 lat) będziemy analizować potencjał i perspektywy – uspokaja Hanna Surma, rzeczniczka prasowa poznańskiego lotniska.