Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Porto Marghera, czyli wenecki port morski, podpisały porozumienie w sprawie współpracy w obsłudze przewozów w ramach korytarza Bałtyk – Adriatyk. Dokument zakłada m.in. podjęcie działań ukierunkowanych na rozwój kolejowych połączeń intermodalnych, dzięki czemu możliwy będzie niskoemisyjny transport ładunków między Półwyspem Skandynawskim a basenem Morza Śródziemnego.
Do podpisania listu intencyjnego doszło 28 czerwca w Szczecinie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście reprezentował prezes zarządu Krzysztof Urbaś, natomiast stronę włoską reprezentowała Antonella Scardino, sekretarz generalna North Adriatic Sea Port Authority. Oprócz wspomnianego dążenia do uruchomienia kolejowych przewozów intermodalnych strony zobowiązały się do podjęcia działań w zakresie wymiany know-how oraz wspólnego pozyskiwania funduszy. Inicjatywa wpisuje się w działania związane z rozwojem transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, który łączy Polskę z Włochami i Słowenią przez Czechy i Słowację oraz Austrię. Podczas podpisania porozumienia obecni byli także wiceministrowie infrastruktury Marek Gróbarczyk i Grzegorz Witkowski.
Port morski w Świnoujściu ma już dziś kluczowe znaczenie w kontekście tranzytu z Europy Środkowo-Wschodniej do państw skandynawskich, a to za sprawą terminalu promowego, z którego operuje obecnie aż trzech przewoźników, czyli Unity Line i Polferries, a także niemiecki TT-Line, którzy realizują regularne połączenia do Ystad i Trelleborga. Na wzrost znaczenia świnoujskiego portu morskiego może wpłynąć jeszcze w obecnej dekadzie
otwarcie głębokowodnego terminala kontenerowego, którego przepustowość wyniesie od 1,5 mln TEU do nawet 2 mln TEU. Jego budowa będzie jednak wymagała
budowy nowego toru podejściowego o głębokości 17 metrów i szerokości 500 metrów na długości aż ok. 70 kilometrów.
Z kolei wenecki Porto Marghera to nie tylko port morski, ale cała dzielnica logistyczno-przemysłowa na powierzchni 1447 hektarów, z czego obiekty logistyczne, takie jak liczące łącznie 12 kilometrów długości nabrzeża, jak również baseny oraz infrastruktura drogowa i kolejowa, znajdują się na powierzchni 662 hektarów. W dzielnicy znajduje się także biorafineria należąca do włoskiego koncernu energetyczno-chemicznego, czy też magazyn ropy naftowej.