Na bialskiej podstrefie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zapowiadane jest powstanie terminalu przeładunkowego. Jeśli powiedzie się zakładane przedsięwzięcie, to do położonego na tzw.” Nowym Jedwabnym Szlaku” obiektu ładunki będą docierały po nowych drogach, torach kolejowych (normalnym i szerokim) oraz drogą lotniczą.
Bialska podstrefa ekonomicznaDo zainwestowania na terenie bialskiej podstrefy dążą zarówno władze rządowe jak i samorządowe. Pożądaną inwestycją jest budowa centrum przeładunkowego. - W 2017 roku dzięki współpracy miasta z rządem na terenie byłego lotniska wojskowego otwarta została podstrefa Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Planowane jest połączenie jej obwodnicą wschodnią z drogą krajową nr 2 i do autostrady, która wkrótce powstanie. Samorząd Białej Podlaskiej rozmawia z wieloma inwestorami, którzy wkrótce rozpoczną swoją działalność. W ramach tzw. "nowego Jedwabnego Szlaku" Ministerstwo Budownictwa i Infrastruktury myśli o ulokowaniu tutaj portu przeładunkowego. Wspieramy ten pomysł i będziemy zabiegać o tę inwestycję – poinformował „Rynek Infrastruktury” Michał Trantau, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Białej Podlaskiej.
Planowane przedsięwzięcie
Jak zapowiedzieli przedstawiciele kilku instytucji, na terenie bialskiej podstrefy Pomorskiej SSE planowana jest budowa ogromnego, odpowiednio wyposażonego (m.in. w utwardzone place, hale magazynowe, urządzenia przeładunkowe) centrum przeładunku kontenerów. Jego atutem jest dogodny dostępem do infrastruktury drogowej i kolejowej. Miałby on obsługiwać ładunki transportowane ze wschodu (głównie z Chin) do Polski i Europy Zachodniej. Do Białej Podlaskiej miałyby docierać głównie drogą kolejową po wspomnianym Nowym Jedwabnym Szlaku. Tutaj następowałby przeładunek towarów ze składów poruszających się po szerokim torze na inne środki transportu. Dalej przemieszczane będą transportem samochodowym po m.in. wspomnianej autostradzie i mającej przebiegać w niedalekiej odległości Via Carpatia. Możliwe byłoby wykorzystanie transportu kolejowego, z wykorzystaniem zmodernizowanej infrastruktury linii nr 2, która w odległym o 50 km Łukowie będzie łączyła się z tworzoną tzw. Magistralą Wschodnią. Przedsięwzięcie ma również ułatwiać eksport polskich produktów do Chin.
Do realizacji zamierzenia niezbędna jest budowa linii szerokotorowej z rejonu Małaszewicz do Białej Podlaskiej o długości ponad 20 km. Jak poinformowała lokalne „Wspólnota Bialska” z 25 lipca 2017 r. zakłada się, że budowa jednotorowej (z mijanką) "drogi żelaznej" o rozstawie szyn 1520 mm ma kosztować kilkanaście mln zł. Planowane jest także wykorzystywanie drogi lotniczej – istniejące lądowisko ma być rozbudowane. Jak podał Puls Biznesu, szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia ma wynieść ok. pół mld zł, z czego większą część (300 mln zł) pochłoną prace przy budowie lotniska.
Szczegółów brak
Planowane przedsięwzięcie nasuwa pewne pytania. Kluczowe wydają się być źródła finansowania inwestycji. W tym kontekście wzmiankowane były fundusze azjatyckie oraz europejskie. Interesującym zagadnieniem są również szacunki do do wielkości ładunków, które mogłaby być przeładowywane w planowanym terminalu. Ciekawy pomysłem jest przedłużenie linii szerokotorowej z „suchego portu” w Małaszewiczach do Białej Podlaskiej. Jednak rodzą się pytania o jej przebieg - czy wytyczona by została po pasie gruntu linii kolejowej nr 2, a może poprowadzona byłaby po nowym śladzie. Ponadto czy byłaby to linia wchodząca do zasobu PKP Polskie Linie Kolejowe, czy raczej byłaby to bocznica odchodząca od publicznej sieci kolejowej w rejonie Małaszewicz. Takie pytania zostały wysłane do jednostki zarządzającej Pomorską SSE, jednak mimo monitów „Rynek Infrastruktury” nie doczekał się na nie odpowiedzi.