Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, po uprzednim zawiadomieniu premiera, podjął decyzję o konieczności powołania Rady do spraw transportu intermodalnego, jako organu pomocniczego. We wtorek, 11 grudnia zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Zarządzenie Nr 66 w sprawie powołania Rady do spraw transportu intermodalnego. Dokument wszedł w życie w dniu podpisania.
Powołanie Rady do spraw transportu intermodalnego poparli m.in.: Grupa PKP, Instytut Kolejnictwa, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Cargo, Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO w Łodzi, PCC Intermodal, Polzug Intermodal POLSKA, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Instytut Logistyki i Magazynowania, Krajowa Izba Gospodarcza i Polska Izba Spedycji i Logistyki.
Celem powołania Rady do spraw transportu intermodalnego jest poprawa warunków jego funkcjonowania w Polsce poprzez likwidację istniejących barier, zarówno prawnych jak i organizacyjnych, hamujących rozwój tej gałęzi transportu oraz wskazanie działań koniecznych dla zapewnienia rozwoju transportu intermodalnego.
Do głównych zadań Rady należy sformułowanie rekomendacji przez wskazywanie pożądanych kierunków przyszłych działań Ministerstwa, a także opiniowanie działań już planowanych i podejmowanych w obszarze transportu intermodalnego.
Transport intermodalny jest, obok żeglugi śródlądowej, najbardziej zaniedbaną gałęzią transportu. Zgodnie z zamierzeniami centralnych urzędów, sytuacja ma się zmienić. Urząd Transportu Kolejowego do końca listopada zbierał uwagi i opinie uczesników rynku przewozów intermodalnych, które miałby by się do tego przyczynić. natomiast pod koniec września Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło drugą rundę naboru projektów o dofinansowanie w ramach działania 7.4. (Rozwój transportu intermodalnego) Priorytetu VII Transport Przyjazny Środowisku POiŚ. Na transport mieszany przeznaczonych zostało ponad 167 mln zł.
Według danych UTK w III kwartale 2012 roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali blisko 157,5 tysiąca sztuk jednostek, co w przeliczeniu stanowiło 255,7 tysiąca TEU. W porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku ich liczba wzrosła o 21% (wg TEU o 22,4%). Łącznie w III kwartałach 2012 roku przewieziono 470,4 tysiąca sztuk jednostek, czyli niespełna 20 tysięcy mniej niż w całym 2011 roku.Jednak transport intermodalny nadal stanowi nieco ponad 3% transportu kolejowego ogółem.