Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Pośpiech przy wdrażaniu e-Toll nie ma uzasadnienia, ale przesunięcie terminu nie dziwi

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
22-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Pośpiech przy wdrażaniu e-Toll nie ma uzasadnienia, ale przesunięcie terminu nie dziwi
fot. Viatoll.pl
Przesunięcie terminu wdrożenia nowego satelitarnego systemu poboru opłat e-toll o 3 miesiące absolutnie nie dziwi. Przeciwnie – cytując słynnego Kisiela – to nie kryzys, lecz efekt! Niewiele ryzykując można stwierdzić nawet, że i termin wrześniowy, biorąc pod uwagę chaos koncepcyjny, organizacyjny i opóźnienie prac, jest myśleniem czysto życzeniowym.

Chocholi taniec wokół nowego systemu ma dwie praprzyczyny. Pierwszą jest brak całościowej spójnej strategii i wynikający z tego korowód kolejnych ogłaszanych i odwoływanych przetargów i postępowań, drugą zaś – kompletne ignorowanie przez rządzących głosów najbardziej zainteresowanych czyli środowisk transportowych.

Jeśli transportowcy mówią na komisji sejmowej iż nie mają nawet szansy, aby jakiekolwiek wnioski zgłosić do tego projektu i mogą tylko naprawiać błędy wynikające z pośpiechu i nieprzemyślanych, politycznych decyzji to naprawdę należy zacząć się bać o ten projekt. Jeśli na jednym ze spotkań branża dowiaduje się, że system już funkcjonuje i można go wdrożyć, a w praktyce okazuje się, że nie ma żadnego systemu, a tylko aplikacja ponoć testowana przez Orlen to i branża i państwo mają naprawdę ogromny problem.

Dodać jeszcze trzeba, że pośpiech, w jakim zmieniane są kolejne koncepcje kompletni nie wynika z realiów – obecnie mamy sprawnie działający i skalowalny system poboru opłat – nie ma żadnych przeciwskazań aby kontynuować i rozszerzać jego działanie i spokojnie, w dialogu z zainteresowanymi pracować na nowym, spójnym i perspektywicznym systemem.

Dodatkowo budowany przez rządzących system satelitarny mam wady, o których od miesięcy, jeśli nie lat, mówią zarówno zainteresowani jak i eksperci. Satelitarny pobór opłat od aut osobowych nie jest wykorzystywany nigdzie na świecie. Wprowadzenie go natomiast dałoby państwu i innym podmiotom wprost nieograniczone możliwości inwigilacji każdego kierowcy korzystającego z nie tylko z płatnej autostrady, ale i innych dróg w Polsce. Nikt przecież nie będzie pamiętał o wyłączaniu aplikacji po zjechaniu z płatnego odcinka!

O ile w przypadku systemu viaTOLL rejestrowany jest tylko przejazd danego pojazdu płatną trasą, to system satelitarny umożliwia jego permanentne śledzenie. Nie tylko państwo, urzędnicy, ale i koncern obsługujący system będzie w posiadaniu wrażliwych informacji. To zagrożenie nie tylko dla wolności obywatelskich, ale – w przypadku uzyskania dostępu przez podmioty trzecie – potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa.

Oczywiście ministerstwo może powiedzieć, że oferuje też „analogową” metodę wnoszenia płatności, tyle, że jest to metoda mocno biurokratyczna (wymaga podania nr rejestracyjnego samochodu, daty i trasy przejazdu) i opłacenia podróży albo z góry, w domu i wydrukowania takiego biletu, albo zakupienia go gdzieś na trasie, po podaniu tych samych informacji.

Teoretycznie system powinien być bardziej przyjazny dla samochodów ciężarowych – ale i tu system mnoży więcej problemów niż jest w stanie rozwiązać – np. czy zmuszenie właścicieli pojazdów do zakupu urządzeń pokładowych lub smartfonów z kartami SIM jest zgodne z prawem? Według ustawy o drogach publicznych „Opłatę elektroniczną ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejazdu i stawki tej opłaty za kilometr dla danej kategorii pojazdu”, czyli kierowcy powinni płacić tylko i wyłącznie za przejechany odcinek drogi. Jak do tego mają się dodatkowe koszty przerzucane na przedsiębiorców? Dlaczego państwo nie pokrywa – jak jest to obecnie – kosztu urządzenia pokładowego? Wygląda na to, że system ma być tańszy – ale tylko dla Państwa. Firmy transportowe będą płacić nie tylko myto, ale i za urządzenia, utrzymanie karty SIM i przesył danych.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Drogi i autostrady

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2021

ViaToll będzie działał dłużej? Okres przejściowy ma być wydłużony

Drogi i autostrady

eToll z nowym harmonogramem. Rejestracja od II połowy maja

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Elżbieta Pałys 12 listopada 2020

Zobacz również:

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Drogi i autostrady

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2021

ViaToll będzie działał dłużej? Okres przejściowy ma być wydłużony

Drogi i autostrady

eToll z nowym harmonogramem. Rejestracja od II połowy maja

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Elżbieta Pałys 12 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5