Rynek Infrastruktury
– Oceniając stan infrastruktury portowej na podstawie obrotów realizowanych w portach morskich, mogę powiedzieć, że sytuacja stale się poprawia. Na przestrzeni ostatnich lat notujemy wzrost obrotu towarów. Infrastruktura portowa poprawia się zarówno od strony lądu, jak i od strony wody – chwalił Jarosław Siergiej podczas polsko-czeskiej debaty o korytarzach transportowych i rozwoju infrastruktury.
Jak powiedział Siergiej, porty w Szczecinie i Świnoujściu, są największym portem tranzytowym w Polsce dla Czech – masa towarowa towarów czeskich, jaką porty obsługują w ciągu roku to 1mln 260 tys. ton i ona nieznacznie rośnie. – Potencjał, jakim dysponujemy jest zdecydowanie większy, moglibyśmy obsługiwać więcej tych towarów i ku temu my na miejscu jak i państwo tworzy odpowiednia warunki – mówił.
Dla prezesa ZMPSŚ duże nadzieje na zwiększenie obrotów i wymiany towarowej z Czechami daje droga szybkiego ruchu S3, która powstaje, a jej budowa będzie kontynuowana, a także modernizacja pasażerskiej i towarowej linii kolejowej.
Jarosław Siergiej zauważył, że atutem portów w Szczecinie i Świnoujściu jest istnieje rzeki Odry. – Odra w dolnej części jest żeglowna, gwarantuje połączenia z Niemcami z systemem dróg żeglugi śródlądowej niemieckiej, ale wszyscy pamiętamy projekt połączenia Odry z Dunajem i Łabą. Głęboko wierzę, że ten projekt zostanie kiedyś zrealizowany i to da nam dodatkową gałąź transportową, czyli żeglugę śródlądową, którą będziemy w transporcie wykorzystywać – mówił prezes.
– Przez Polskę przechodzi VI korytarz transportowy z kierunku Katowic przez Gdańsk na południe Europy. Z punktu widzenia portu w szczecinie i Świnoujściu mocno zabiegamy o zrealizowanie praktyczne środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, który by integrował różne gałęzie transportu, i wokół którego skupiałyby się różne środki logistyczne, centra dystrybucji i terminale – kontynuował.