Styczeń 2021 roku okazał się dla zespołu portów Szczecin i Świnoujście lepszy od tego samego miesiąca w roku ubiegłym. W zestawieniu rok do roku przeładunki wzrosły o 8 proc. Jedynie przeładunki paliwa spadły w stosunku do stycznia 2020. Jak podaje zarząd portu, porty są na dobrej drodze, aby wrócić do poziomu z okresu przed pandemią.
Większe niż w styczniu 2020 r. liczby zanotowano niemal we wszystkich grupach towarowych. Liderem miesiąca pod względem przeładowanej ilości była ruda, w górę o blisko 154 proc. W styczniu br. w portach obsłużono masowce z rudą żelaza, rudą manganu i koncentratem cynku.
Wzrost o 36 proc. wobec stycznia zeszłego roku osiągnęły też przeładunki zbóż. Porty obsłużyły w imporcie statki ze śrutą sojową oraz w eksporcie z pszenicą do Hiszpanii i Maroka oraz na Litwę. Większy import nawozów, kruszyw i metanolu oraz eksportowi smoły, paku, złomu, szkliwa sodowego i kwasu siarkowego pozwolił portom Szczecin-Świnoujście zakończyć tegoroczny styczeń z dwucyfrowym wzrostem na poziomie 23 proc. w porównaniu do stycznia 2020.
Przeładunki drobnicy zanotowały wzrost o 4,2 proc., w tym drobnica promowa ze wzrostem na poziomie prawie 7 proc. Więcej było też drobnicy konwencjonalnej – aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.
W styczniu br. wzrosły też o jeden procent przeładunki węgla w porównaniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku. Porty obsłużyły dziewięć dużych masowców z węglem i koksem, w tym import z Australii oraz eksport do Indii, Hiszpanii, Danii i Francji.
Lepszy wynik za styczeń br. zanotowano też w przeładunkach kontenerów, w górę o 10,2 proc. wobec stycznia ub. roku. Jedynie paliwa zakończyły styczeń br. na minusie. Było ich mniej o 26,1 proc. w stosunku do stycznia 2020.
Okres pandemiczny trwa od blisko roku, co oznacza, że porty musiały mierzyć się z trudniejszymi warunkami już dwanaście miesięcy. Jak informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, od jesieni ubiegłego roku przeładunki systematycznie rosną, wracając do poziomu z okresu przed pandemicznego. We wrześniu i październiku 2020, licząc rok do roku, przeładowano towarów więcej o 8 proc., w listopadzie +4,4 proc., z kolei w grudniu +7,5 proc. W efekcie przeładunki są realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego.
W samych portach oraz w ich rejonie trwa realizacja inwestycji mających na celu poprawić jakość infrastruktury w regionie. Porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.