Porty w Szczecinie i Świnoujściu odbijają się od pandemicznych strat. W kwietniu przeładunki w tych portach były wyższe niż w tym samym miesiącu w roku 2020. Jest to wzrost o prawie 18 proc. W sumie po czterech miesiącach 2021 r. oba porty są na plusie o 12 proc. wobec tych samych miesięcy poprzedniego roku. Na minusie są tylko inne masowe przeładunki i paliwa.
Jak czytamy w komunikacie ZMPSiŚ, najlepszy wynik w kwietniu 2021 wobec kwietnia 2020 notuje węgiel, wzrost o 165,4 proc. Z tym ładunkiem porty obsłużyły 4 statki w eksporcie i imporcie. Tuż za węglem plasuje się drobnica wzrost o prawie 27 proc. Znaczący wzrost, bo o 34,3 proc. zanotowano w drobnicy promowej. W tej grupie zanotowano więcej drobnicy kontenerowej w TEU (+35 proc), wzrost drobnicy konwencjonalnej, w tym aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.
Przeładunki rudy na koniec kwietnia 2021 wyniosły o prawie 13 proc. lepszym aniżeli rok temu. Wpłynęło na to w sumie 5 statków, w tym z rudą żelaza z Liberii i RPA, z koncentratem miedzi oraz z rudą manganu. W kwietniu br. na plusie są także paliwa ze wzrostem na poziomie 5,3 proc. W tej grupie porty obsłużyły w imporcie i eksporcie łącznie 12 statków, w tym z gazem LNG, olejem napędowym, propanem oraz olejem ciężkim.
W kwietniu br. w stosunku do kwietnia ub. roku mniej było zbóż i innych masowych, spadek odpowiednio o 25,1 i 9,7 proc.
Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po czterech miesiącach br. jest nadal ruda, wzrost o blisko 64 proc. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel, drobnica i zboża z wynikiem lepszym aniżeli rok temu odpowiednio o 51, 11 i 3,1 proc. W czołówce znalazły się też kontenery w TEU, wzrost o 4,5 proc.
Z kolei na minusie w okresie styczeń-kwiecień 2021, wobec ub. przeładunki w takich grupach jak inne masowe i paliwa.
Porty pozostały w pełni operacyjne w okresie pandemii. W całym roku 2020 r. zanotowały spadek na poziomie 3 proc. Spadki przypadły na okres od stycznia do sierpnia i wówczas okresowo wyniosły od 7 do 8 proc. Od września do końca roku rozpoczęła się tendencja wzrostowa. Jak informuje ZMPSiŚ, teraz sytuacja wraca do normy. Stabilizują się przeładunki węgla, zboża, rudy oraz przeładunki kontenerowe w Szczecinie.
Na terenie PMSiŚ trwa realizacja inwestycji takich jak modernizacja nabrzeży w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego oraz przebudowa terminalu promowego w Świnoujściu tak, aby był przystosowany do transportu intermodalnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.