"Strategia przedsiębiorstwa państwowego Porty Lotnicze w latach 2012-22” ma na celu określenie narzędzi umożliwiających kompleksowe strategiczne zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa, w tym Lotniska Chopina, oraz kapitałem w Grupie Kapitałowej PPL w przyjętej perspektywie czasowej. Razem ze strategią przygotowany został Plan Generalny dla Lotniska Chopina na lata 2012-2037 określający ramy i możliwości rozwoju infrastruktury portu w odniesieniu do prognozy ruchu lotniczego.
- Obydwa dokumenty są opisem naszych wyobrażeń, jak Porty Lotnicze i Lotnisko Chopina będą zmieniać się w ciągu najbliższych pięciu lat, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności ich funkcjonowania – wyjaśnia Michał Marzec, naczelny dyrektor PPL.
Strategia analizuje silne i słabe strony Lotniska Chopina a także zagrożenia i szanse dla jego rozwoju. Wśród silnych stron wymienia lokalizację w centrum aglomeracji i w centrum Europy, nowoczesną infrastrukturę i dobrą kondycję finansową, natomiast słabe to m.in.: ograniczenia środowiskowe i dominująca rola przewoźnika o słabej kondycji finansowej, a także wysoki poziom kosztów stałych. Szansą dla lotniska jest gotowość głównego przewoźnika do współpracy przy tworzeniu hubu, komercjalizacja PPL i rozwój działalności pozalotniczej. Wśród zagrożeń wymienia się sytuację finansową PLL LOT, budowanie hubów przez konkurencyjne lotniska czy pojawienie się nowych operatorów w polskich portach lotniczych.
Na podstawie analizy określone zostały kierunki strategiczne, zgodne z przyjętą wcześniej misją i wizją przedsiębiorstwa. Strategia zakłada, że Porty Lotnicze powinny dostosować się do wymagań rynkowych (m.in. poprzez komercjalizację), a następnie zaangażować w zarządzanie portami lotniczymi w kraju i za granicą. Nadal powinna być rozwijana działalność pozalotnicza i zwiększane przychody z tego tytułu. Niezbędne jest również zaangażowanie przedsiębiorstwa w planowanie i rozwój krajowej infrastruktury lotniskowej.