46 mln ton towaru – tyle wynosi wynik przeładunkowy portu w Kłajpedzie za 2018 rok. Był to najlepszy wynik w historii litewskiego portu, który umocnił go na silnej pozycji wśród bałtyckich portów. Niemniej jednak, dobrą informacją dla Polski jest to, że dotychczas ten port notował lepsze wyniki przeładunkowe niż Gdańsk, w tym roku było jednak inaczej.
Dokładny wynik przeładunkowy tego największego litewskiego portu wynosi 46,58 mln ton, czyli ok. 7,9% więcej niż w roku poprzednim, kiedy wskaźnik ten wynosił 43,17 mln ton.
Jednym z powodu wzrostu jest ubiegłoroczne rozporządzenie litewskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, na mocy którego obniżono opłaty portowe dla statków o tonażu pojemnościowym brutto powyżej 60 tys. jednostek.
Wysoki wynik przeładunkowy oczywiście cieszy władze portu, jednak najważniejszy jest zysk. Z informacji podanych przez Port Kłajpeda wynika, że w 2018 roku jego działalność przyniosła do budżetu Litwy 800 mln euro.
Porównanie z polskim gigantem
Rok 2018 był niewątpliwie szczególny dla największego polskiego portu. Wynik o ponad 20% lepszy niż w roku poprzednim, który zanotował Gdańsk, to świetna statystyka. Dzięki temu większy z trójmiejskich portów może pochwalić się przeładunkami na poziomie 49 mln ton w 2018 roku i awans z szóstego na czwarte miejsce na Bałtyku.
Oznacza to, że udało się wyprzedzić nie tylko port w Göteborgu, który w 2017 roku ulokował się na 5 miejscu, zaraz przed Gdańskiem, ale także przeskoczyć jeszcze jedno oczko i wyprzedzić Kłajpedę. Można stwierdzić, że Gdańsk w 2018 roku zaliczył mocny skok do przodu. Zarówno Göteborg, jak i Kłajpeda z wyników wyższych niż 40 mln ton mogły się cieszyć już w 2016 roku. Trójmiejskich port dorównał im kroku w roku 2017, a teraz wyprzedził rywali.
Przy porównaniu należy jednak zaznaczyć, że port w Kłajpedzie to jedyny tak duży port litewski. W Polsce do tej kategorii portów możemy zaliczyć jeszcze Gdynię oraz Szczecin i Świnoujście. W sumie trzy polskie porty
przeładowują ponad 100 mln ton rocznie.
Oczywiście przy zwiększających się wynikach wszystkie te porty planują inwestycje. W Kłajpedzie rozpoczęto budowę nowych magazynów oraz podpisano umowę z fińską firmą Konecranes na dostawę 12 nowoczesnych żurawi kontenerowych. Wartość inwestycji, które planuje tamtejszy zarząd to ok. 65 mln euro. Z kolei sytuacja Gdańska poprawi się w niedalekiej przyszłości m.in. z uwagi na
poprawę kolejowego dostępu do portu. W dalszych planach pojawia się budowa sztucznego nabrzeża, czyli tzw.
Portu Centralnego.