Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port w Kłajpedzie goni Gdańsk pod względem przeładunków

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
29-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port w Kłajpedzie goni Gdańsk pod względem przeładunków
fot. Port Kłajpeda
46 mln ton towaru – tyle wynosi wynik przeładunkowy portu w Kłajpedzie za 2018 rok. Był to najlepszy wynik w historii litewskiego portu, który umocnił go na silnej pozycji wśród bałtyckich portów. Niemniej jednak, dobrą informacją dla Polski jest to, że dotychczas ten port notował lepsze wyniki przeładunkowe niż Gdańsk, w tym roku było jednak inaczej.

Dokładny wynik przeładunkowy tego największego litewskiego portu wynosi 46,58 mln ton, czyli ok. 7,9% więcej niż w roku poprzednim, kiedy wskaźnik ten wynosił 43,17 mln ton.

Jednym z powodu wzrostu jest ubiegłoroczne rozporządzenie litewskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji, na mocy którego obniżono opłaty portowe dla statków o tonażu pojemnościowym brutto powyżej 60 tys. jednostek.

Wysoki wynik przeładunkowy oczywiście cieszy władze portu, jednak najważniejszy jest zysk. Z informacji podanych przez Port Kłajpeda wynika, że w 2018 roku jego działalność przyniosła do budżetu Litwy 800 mln euro.

Porównanie z polskim gigantem

Rok 2018 był niewątpliwie szczególny dla największego polskiego portu. Wynik o ponad 20% lepszy niż w roku poprzednim, który zanotował Gdańsk, to świetna statystyka. Dzięki temu większy z trójmiejskich portów może pochwalić się przeładunkami na poziomie 49 mln ton w 2018 roku i awans z szóstego na czwarte miejsce na Bałtyku.

Oznacza to, że udało się wyprzedzić nie tylko port w Göteborgu, który w 2017 roku ulokował się na 5 miejscu, zaraz przed Gdańskiem, ale także przeskoczyć jeszcze jedno oczko i wyprzedzić Kłajpedę. Można stwierdzić, że Gdańsk w 2018 roku zaliczył mocny skok do przodu. Zarówno Göteborg, jak i Kłajpeda z wyników wyższych niż 40 mln ton mogły się cieszyć już w 2016 roku. Trójmiejskich port dorównał im kroku w roku 2017, a teraz wyprzedził rywali.

Przy porównaniu należy jednak zaznaczyć, że port w Kłajpedzie to jedyny tak duży port litewski. W Polsce do tej kategorii portów możemy zaliczyć jeszcze Gdynię oraz Szczecin i Świnoujście. W sumie trzy polskie porty przeładowują ponad 100 mln ton rocznie.

Oczywiście przy zwiększających się wynikach wszystkie te porty planują inwestycje. W Kłajpedzie rozpoczęto budowę nowych magazynów oraz podpisano umowę z fińską firmą Konecranes na dostawę 12 nowoczesnych żurawi kontenerowych. Wartość inwestycji, które planuje tamtejszy zarząd to ok. 65 mln euro. Z kolei sytuacja Gdańska poprawi się w niedalekiej przyszłości m.in. z uwagi na poprawę kolejowego dostępu do portu. W dalszych planach pojawia się budowa sztucznego nabrzeża, czyli tzw. Portu Centralnego.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5