W 2018 roku w Zespole Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) transport kolejowy i drogowy obsłużyły równą część towaru. Ich udział w transporcie ładunku do/z portu wynosił łącznie 90 procent.
transportu zaplecza. Jak podaje ZMPSiŚ – na tę wartość z pewnością wpłynęły towary, które były głównie transportowane, czyli węgiel i ruda.
Znaczący, bo 7-procentowy udział mają też rurociągi, z wykorzystaniem, których odbywa się przesył skroplonego gazu z terminalu LNG w Świnoujściu. Pozostałe 3 procent przypada na transport śródlądowy.
Porównując te dane z wcześniejszym 2017 rokiem widać różnicę. W minionych latach zdecydowanym liderem w przewozach towarów był mianowicie transport kołowy. Jego udział wynosił ponad 60 procent ogółu wymiany towarowej, przy 35-procentowym udziale transportu kolejowego. Widać zatem, że struktura towarowa za ubiegły rok, gdzie liderem były węgiel i ruda zwiększyły znacząco udział transportu kolejowego.
Transport zaplecza w Porcie Szczecin-Świnoujście w 2018 roku |
Rodzaj trnsportu |
Udział |
Kolejowy |
45% |
Samochodowy |
45% |
Wodny |
3% |
Rurociągowy |
7% |
Zespół portów Szczecin-Świnoujście, jako jedyny w kraju ma dostęp do niemal wszystkich gałęzi transportu, tj. morskiego, kołowego i kolejowego, oraz śródlądowego (gdzie ładunki mogą być transportowane barkami do krajów Europy Zachodniej) oraz przesyłowego (rurociągami do krajowej sieci gazowej oraz naszych południowych sąsiadów).
2018 rok z rekordem
Ubiegły rok w zachodniopomorskim zespole portów zakończył się rekordowym wynikiem. Całkowity obrót towarów wynosił 28,6 mln ton, czyli o 12,5 procent więcej niż w roku poprzednim (
dokładne dane można znaleźć tutaj).