Przy Porcie Morskim Police powstać ma węzeł kolejowy. Port otrzymał na ten cel dofinansowanie z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Realizacja inwestycji niesie ze sobą szansę na rozwój.
W rozstrzygniętym latem tego roku konkursie CEF na projekty transportowe 33,4 mln euro trafiło do Portu Morskiego Police. Za te pieniądze ma być wybudowany węzeł kolejowy, z którym władze portu wiążą nadzieje na rozwój.
W ramach dofinansowanej z CEF inwestycji powstać ma układ torowy i drogowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym budynkiem nastawni. Zaplanowano również budowę około 6 km torów kolejowych i około 2,82 km dróg wewnętrznych
- Port policki historycznie jest portem „korowym” dla Grupy Azoty, ale mamy ambicje być też portem "zewnętrznym" – mówił podczas symbolicznego przekazania umów 9 października w Warszawie Dariusz Budzik, prezes Portu Morskiego Police. - Potrzebujemy infrastruktury kolejowej, która nam poprawi dostępność do zasobów portowych zarówno od strony wody, jak i od strony lądu – tłumaczył.
Dodał, że we współpracy z PKP PLK ruszyły już poszukiwania wykonawcy zadania.
Na początku października ruszył przetarg na budowę nowej zelektryfikowanej linii kolejowej nr 437, która połączy stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. W planie jest m. in. budowa wiaduktu drogowego nad ul. Jasienicką w ciągu DW-114, a także montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Port Morski Police wybudowanych ma być co najmniej 5 torów. Oferty wykonawców mamy poznać 12 listopada.
- Mamy nadzieję, że wyłonimy wykonawców już w kwietniu - maju przyszłego roku, a prace zakończymy pod koniec 2027 roku. I to będzie nasz mały sukces lokalny – mówił szef polickiego portu.
Budowa połączeni kolejowe będzie inwestycją o historycznym znaczeniu. Obecnie port, mimo że jest czwartym co do wielkości w Polsce, nie ma bezpośredniego połączenia z siecią kolejową. Ruch pociągów towarowych odbywa się po linii Szczecin – Trzebież Szczeciński. Pociągi docierają jednak do oddalonej od portu stacji, należącej do Zakładów Chemicznych. Nowy odcinek umożliwi transportowanie ładunków bezpośrednio do portu.
- To jest port lokalny, ale ma wielki potencjał przed sobą. Może być rozbudowywany po to, aby obsługiwać już nie tylko Zakłady Chemiczne w Policach, ale otwierać się na świat – powiedział wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, Arkadiusz Marchewka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.