Port Gdynia zamknął 2020 r. z rekordowym wynikiem przeładunków w wysokości 24,6 mln ton. Choć minione dwanaście miesięcy upłynęło pod znakiem wyzwań, zakończył się dla portu wzrostem o 2,9 proc. w skali roku. Jak podkreślają władze portu, jest to istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego.
2020 rok zakończył się dla portu Gdynia na plusie. Udało się osiągnąć rekordowy wynik przeładunków, czyli ponad 24,6 mln ton. W grudniu 2020 r. przeładowane zostało 1,959 mln ton, co w porównaniu do wyniku z tego samego okresu w 2019 r. 1,769 mln ton - jest wzrostem o 10,7 proc. Widoczna jest dynamika wzrostu przeładunków zboża – za 12 miesięcy wyniosła 68,6 proc.. Ważny jest także wzrost przeładunków kontenerów – 0,9 proc. w skali roku.
– Zamknęliśmy rok 2020 wzrostem przeładunków o 2,9 proc. w porównaniu do 2019 roku, który był rekordowy w historii portu (24 mln ton.). To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia – mówi, cytowany w komunikacie, Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Krajowy sektor logistyczny coraz chętniej korzysta z usług polskich terminali na Bałtyku, do czego przyczynia się poprawa infrastruktury dostępowej, w tym modernizacje linii kolejowych i oddane w ostatnich latach odcinki autostrad i dróg ekspresowych. W Porcie Gdynia wszystkie inwestycje kontynuowane są zgodnie z harmonogramem. Do największych należą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia” oraz „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia”, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.
W grudniu 2020 r.
podpisano umowę z firmą Strabag na przebudowę Wybrzeża Norweskiego, będącą częścią projektu „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”. Dużą inwestycją będzie również przebudowa falochronu zewnętrznego.
W realizacji przedsięwzięć pomogą
środki przekazane pod koniec ubiegłego roku przez Ministerstwo Infrastruktury. Port Szczecin-Świnoujście oraz port Gdynia otrzymały kolejno 328 mln zł i 672 mln zł ze środków uzyskanych z obligacji zerokuponowych wyemitowanych przez Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.