Podczas konferencji, która odbyła się 5 lutego w Polskiej Agencji Prasowej, członkowie Zarządu Morskiego Portu Gdynia ogłosiły wyniki przeładunkowe i podsumowały inwestycje rozpoczęte i kontynuowane w 2019 roku. Podczas podsumowania głos zabrali Adam Meller, prezes zarządu i dyrektor naczelny Portu Gdynia oraz Maciej Bąk, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. finansów.
− „Na fali wzrostów”, tak podsumowałbym minione dwanaście miesięcy Portu Gdynia. − Był to dobry rok zarówno w inwestycjach rozpoczętych, w inwestycjach kontynuowanych jak i w wynikach – dodał.
Jednym z ważniejszych wydarzeń było historyczne wpłyniecie do portu kontenerowca Charlotte Maersk. To dotąd największy statek towarowy, jaki zawinął do portu, jego długość to 347 m.
Budowa Portu Zewnętrznego− W ubiegłym roku doszło również do podpisania umowy w ramach jednej z naszych najważniejszych planowanych inwestycji, czyli budowy Portu Zewnętrznego. Chodzi tu
o podpisanie umowy z doradcami w formule PPP – powiedział prezes Adam Meller.
Budowa Portu Zewnętrznego odbędzie się przy wsparciu rządowym. Jest ono związane ze zmianą w ustawie o portach i przystaniach morskich z 17 lipca 2019 roku. Kwota zagwarantowana w ustawie to 2 mld zł i dotyczy budowy tzw. Drogi Czerwonej, która połączy terminal portowy z obwodnicą, a docelowo z autostradą A1. Trwają rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury na temat wykorzystania tej kwoty i uruchomienia prac koncepcyjnych i środowiskowych.
Wśród inwestycji wymienianych przez prezesa Adama Mellera znalazło się również pogłębianie toru podejściowego i kanałów portowych, remonty nabrzeży. − Celem jest osiągnięcie głębokości 16 m, co z kolei wymaga zmodernizowania części nabrzeży. Realizujemy w tym celu czteroetapowy program – inwestycję Urzędu Morskiego w Gdyni. Łączna kwota wszystkich inwestycji, które realizujemy to 1,1 mld zł, z czego prawie 430 mln zł to środki dofinansowane z funduszu Unii Europejskiej – dodał prezes Meller.
W ubiegłym roku przeprowadzono w porcie 11 operacji bunkrowania LNG. − Jesteśmy jedynym portem, który przeprowadza regularne bunkrowania portów – dodał wiceprezes Maciej Bąk.
Podpisano również umowę o współpracy z Centralnoeuropejskim Demonstratorem Dronów, w ramach którego wydzielone zostały DroneLaby, czyli komórki zadaniowe, które skupiają się na konkretnych sektorach takich jak: U-Space, Transport, Środowisko, Energetyka czy Bezpieczeństwo. Na mocy porozumienia z 30 września 2019 r. Port Gdynia stał się właścicielem DroneLabu Bezpieczeństwo.
Rekordowe przeładunki− Przeładunki w ubiegłym roku również utrzymały się na fali wzrostu. W 2019 Port Gdynia przewiózł 23,965 mln ton towarów. Jest to poprawa rekordowego wyniku z 2018 roku (23,492 mln ton przeładunków) oraz osiągnięcie 2,2-proc. wzrostu rok do roku. Wynik przeładunku kontenerów to 897 125 TEU i 11,5 proc. przyrostu – poinformował prezes.
− Jeśli chodzi przychody, jest to 54 mln zysku netto, przychody ogółem 237,2 mln (w 2018 roku było to 225,6 mln), wynik EBITDA to prawie 1 mln zł – dodał wiceprezes zarządu Maciej Bąk.
Członkowie zarządu mówili również o możliwych wyzwaniach, jakim będzie musiał stawić czoła Port Gdynia w przyszłości – dodał wiceprezes zarządu.
− Oczywiście dużo mówi się o spowolnieniu gospodarczym. Ja osobiście tego nie dostrzegam tego na przykładzie Portu Gdynia. Patrząc na wynik przeładunkowy – jesteśmy cały czas powyżej 100 proc., odczuwamy tendencje wzrostowe, nawet jeśli nie jest to przyrost kilkunastoprocentowy. W przyszłym roku planujemy nie spaść poniżej wyniku z roku ubiegłego – powiedział Adam Meller.
− W przyszłym roku planujemy inwestycje na około 600 mln zł. Wchodzimy w etap nadrabiania wcześniejszych inwestycji – dodał Maciej Bąk.
Dostęp lądowy i wodnyNajwiększy udział w przyroście procentowym mają: drobnica z kontenerów, przyrosty w przeładunkach węgla, ale pewnie w przeciągu kilkunastu lat ten ładunek będzie się zmniejszał, powodowany polityką proekologiczną. Trzeba więc szukać ładunków, które zastąpią węgiel i koks. Nasz pomysł to Krajowy Program Budowy Farm Wiatrowych. Chcemy, aby Port Gdynia, który ma do tego najlepsze parametry, zbudował terminal, do którego będą dostarczane elementy morskich farm wiatrowych – zapowiedział prezes zarządu.
Podkreślił również, że dostęp do portu ma być dobry od strony wody, jak i od strony lądu. − Udało nam się wprowadzić Drogę Czerwoną w system dróg krajowych i wiemy, że droga zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Pierwsze kroki to działania koncepcyjne, projektowe. Jeśli chodzi o kolej, to na stacji Gdynia Port dzieje się dużo – odkryte tory kolejowe, otwarcie bocznic, a za kilka lat będzie to nowy układ z rozjazdami, które będą wprowadzały pociągi na teren Portu Zewnętrznego. W ramach projektu modernizacji linii kolejowej 201 realizowanego przez PKP PLK będzie uruchomiona linia, która ominie Trójmiasto i Tczew. To historyczna linia, którą dostarczane były towary, kiedy jeszcze nie było przejścia przez Gdynię – dodał.