Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z Biurem Projektów Budownictwa Morskiego Projmors na opracowanie projektu przebudowy Nabrzeża Pomocniczego w Gdyni wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych. To pierwsza umowa portu na projektowanie z wykorzystaniem metodyki BIM.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił w grudniu przetarg na „opracowanie zgodnie z wymogami BIM wielobranżowej dokumentacji projektowej przebudowy Nabrzeża Pomocniczego w Gdyni wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych”. W kwietniu otwarto oferty, a postępowanie rozstrzygnięto w maju na korzyść Biurea Projektów Budownictwa Morskiego Projmors. Złożyło ono najniższą ofertę (z czterech), o wartości 670 tys. złotych brutto. Biuro Projmors było w przeszłości m.in. liderem konsorcjum
opracowującego koncepcję Portu Centralnego dla Gdyni.
BIM po raz pierwszy
ZMPG podkreśla, że chce się "wpisać w trend smart port". To jego pierwsza umowa, w ramach której dokumentacja projektowa zostanie wykonana z wykorzystaniem metodyki Building Information Modeling-Management „BIM”. W ramach realizacji umowy zakłada się między innymi komunikację pomiędzy stronami za pośrednictwem Platformy Wymiany Danych „CDE” (Common Data Evironmental) oraz wykonanie modeli BIM budynku biurowego oraz Nabrzeża Pomocniczego. Dokumentacja projektowa wraz z modelami będzie wykorzystana przez przyszłego wykonawcę robót budowlanych, który zostanie wybrany, w drodze przetargu nieograniczonego, po zakończeniu etapu projektowania.
Inwestor jest pewien, że wykorzystanie narzędzi BIM w trakcie przygotowywania dokumentacji projektowej pozwoli na optymalizację czasu niezbędnego na komunikację pomiędzy stronami procesu. Platforma CDE stanowić będzie repozytorium dokumentacji projektowej, umożliwiając wszystkim uprawnionym uczestnikom projektu szybki dostęp do informacji. Wykonanie szczegółowych modeli BIM ma na celu zminimalizowanie wystąpienia niezgodności na etapie realizacji robót budowlanych, a tym samym zmniejszenie kosztów realizowanego projektu.
Jak czytamy, SIWZ do zadania inwestycyjnego został opracowany w oparciu o dokument BIM Standard PL, zalecany do wykorzystania przez administrację publiczną tj. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii1 oraz Urząd Zamówień Publicznych. Dokument BIM Standard PL powstał pod patronatem Polskiego Związku Pracowników Budownictwa, Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, Stowarzyszenia Architektów Polskich. W pracach nad tworzeniem dokumentu udział wzięli przedstawiciele generalnych wykonawców, projektantów, ekspertów Fundacji EccBIM oraz Urzędu Zamówień Publicznych.
Zakres inwestycji
Co ciekawe, w komunikacie portu dotyczącym podpisania umowy nie ma informacji o zakresie samej inwestycji. Według specyfikacji przetargu na dokumentację, obejmie ona m. in. budowę nowego nabrzeża wraz z rozbiórką istniejącego Nabrzeża Pomocniczego i obiektów towarzyszących, przebudowę odcinków łączących nowe konstrukcje z istniejącymi konstrukcjami hydrotechnicznymi, likwidację części obszaru lądowego likwidację lub przełożenie istniejącej infrastruktury podziemnej, nadziemnej i podwodnej, wykonanie robót czerpalnych związanych ze stworzeniem nowego basenu w zakresie umożliwiającym podejście do nowego nabrzeża i wykonanie niezbędnej nawierzchni związanej z wykonaniem nowego nabrzeża. Zakładane jest też odtworzenie powierzchni biurowo-sztabowej, w tym likwidacja obiektu kubaturowego Żandarmerii Wojskowej i budowa nowego miejsca biurowego.