23 września 1922 roku Sejm II Rzeczypospolitej podjął decyzję o budowie portu we wsi Gdynia. Cztery lata później w tym miejscu powstało miasto. Obecnie Gdynia jest rozwijającą się metropolią, której sercem jest port, który działa już od 95 lat.
Pierwsze zapiski o Gdyni jako miejscu „bardzo sposobnym” do budowy portu pochodzą z czasów panowania króla Władysława IV. Takie rekomendacje wydali hetman Stanisław Koniecpolski oraz inżynier królewski Jan Pleitner.
Właściwe decyzje zostały podjęte w II Rzeczypospolitej. Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat port gdyński był największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów takie porty jak Kopenhaga, Brema, Amsterdam, Genua, Neapol i Triest.
Jak podaje Zarząd Morskiego Portu Gdynia – coś co wyróżnia nasz port to jego niezwykła zdolność adaptacyjna, cechująca organizmy młode i silne. To od portu wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju Gdyni . Od samego początku związki miasta i portu były bardzo silne. Oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, związki miasta i portu są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze – gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni – co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach.
Twórcą projektu Portu Gdynia jest Tadeusz Wenda. I wraz z jego zamysłem od początku swojego istnienia port ewoluuje i staje się coraz bardziej nowoczesny. Obecnie ZMPG prowadzi inwestycję o nazwie "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia –Etap I", której najważniejszym elementem jest
rozbudowa Obrotnicy nr 2. – Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat –
Port Zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia – informuje ZMPG.