Rynek Infrastruktury
W piątek ogłoszony został zwycięzca przetargu na roboty budowlane w ramach zadania pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”. Zwycięzcą przetargu został Energopol Szczecin, który złożył najkorzystniejszą cenowo ofertę spośród 6 podmiotów, opiewającą na 73,5 mln zł brutto.
11 miesięcy na budowę
W ramach inwestycji, przewidziane są następujące działania: przebudowa układu torowego terminalu kolejowego połączona z rozbiórką istniejących torów terminalu, budowa toru podsuwnicowego połączona z rozbiórką istniejącego toru podsuwnicowego, przebudowa nawierzchni drogowych dla obsługi nowego terminalu na całej jego długości, likwidacja budynku
W 11 wraz z przeniesieniem stacji transformatorowej i budową nowych nawierzchni drogowych w miejscu rozebranego budynku, budowa nowego budynku trafostacji, odwodnienie układu kolejowego i drogowego, przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej, energetycznej i teletechnicznej.
Przebudowana będzie też nawierzchnia kolejowo-drogowa i drogowa przed magazynem nr 25. W ramach tego zadania nastąpi rozbiórka i budowa nowej nawierzchni wraz z likwidacją rozjazdów, odwodnienie nowych torów na płycie żelbetowej, wymiana zniszczonego odwodnienia liniowego z budową nowych odcinków oraz przebudowa sieci kanalizacji.
Termin realizacji tej inwestycji to 11 miesięcy. Dzięki niej możliwe będzie wprowadzanie do terminalu całych składów pociągów (o długości ok. 650 m) bez konieczności ich dzielenia.
Poprawa dostępności BCT
Trwa realizacja innego projektu, pn. „Modernizacja terminalu BCT w Gdyni dla zwiększenia potencjału przeładunków intermodalnych”. Całość inwestycji zakłada zakup w sumie 8 sztuk suwnic: 4 nabrzeżowych (każda po 23 rzędy), 2 placowych i 2 kolejowych. Oprócz tego zakupione zostaną 2 wozy podsiębierne, 2 wozy kontenerowe wysięgnikowe, 6 ciągników siodłowych terminalowych i 6 naczep kontenerowych. Poza tym, w ramach tego samego działania przebudowane zostanie 91 tys. m2 nawierzchni betonowych, rozbudowane zostaną stanowiska dla kontenerów chłodzonych, zainstalowane zostanie automatyczne sterowanie bramy wjazdowej, rozbudowany będzie serwer umożliwiający elektroniczną wymianę dokumentów, zmodernizowany zostanie system łączności bezprzewodowej na terenie terminala, a także usprawniony będzie system pozycjonowania kontenerów (DGPS). Zakończenie tego projektu planowane jest na II połowę 2015 r.
Inną inwestycją w infrastrukturę kolejową na terenie gdyńskiego portu, obecnie na etapie przygotowań, jest przebudowa i elektryfikacja ok. 6 km torów stanowiących dostęp do terminalu kontenerowego BCT Gdynia. Szacowany wzrost przepustowości tych torów po przebudowie to 30-40%.
– Obecnie trwają prace projektowe, które wraz z pozwoleniami na budowę powinny się zakończyć w II połowie 2015 r. Zatem cała inwestycja możliwa będzie do ukończenia najwcześniej do końca 2016 r. – informuje Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej i PR w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
W 2009 r. udział kolei w obsłudze BCT stanowił 13 procent łącznych przeładunków (pociągami wywieziono i przywieziono do BCT wówczas 29 tys. TEU), natomiast w 2013 r. wskaźnik ten wynosił już 41 procent (162 tys.).
Przebudowa odcinków „stycznych”
Równolegle, PKP PLK przygotowuje się do innej inwestycji, która w istotny sposób poprawi dostępność koleją gdyńskiego portu – mianowicie do przebudowy odcinków stycznych pomiędzy siecią PLK i infrastrukturą wewnątrz portu. Za rok gotowe będzie studium wykonalności przebudowy stacji Gdynia Port oraz kilku krótkich odcinków „wyprowadzających” ruch z tej stacji (m.in. linii 201 na odcinku Gdynia Port – Gdynia Gł.), a także m.in. linii 228 na odcinku Gdynia Port Centralny – Gdynia Port Oksywie i linii 723 Gdynia Chylonia-Gdynia Port. PKP PLK chce przeprowadzić prace inwestycyjne na odcinkach stycznych w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-2020.