W 2019 r. Port Gdańsk przeładował 52 154 098 ton, co daje wzrost o 6,4 proc. względem 2018 r. Przyniosło to zarobek w wysokości 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł. O wynikach firmy za ubiegły rok poinformowano we wtorek (11 lutego) na konferencji prasowej.
Jak mówił, cytowany w komunikacie ZMPG, Łukasz Greinke, największy udział w przeładunkach portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. Jak dodawał prezes zarządu, spowodowało to, że Port Gdańsk posiada cały czas trzy stabilne nogi, dzięki czemu pozostaje też portem bardzo uniwersalnym i nie wpływają na niego tak bardzo zawirowania na poszczególnych grupach ładunkowych.
Dyrektor departamentu handlowego ZMPG Adam Kłos podkreślił, że w ostatniej dekadzie gdański port potroił swoje przeładunki. Jak mówił, wielkość przeładunków w 2019 r. spowodowała, że Port Gdańsk wszedł do "wagi ciężkiej" portów przeładowujących ponad 50 mln ton. Stoi teraz za takimi portami jak: Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg. Adam Kłos zauważył, że jeszcze 2-3 lata temu port był na miejscu szóstym, wyprzedzała go Kłajpeda (Litwa) i Goeteborg (Szwecja)
W informacji prasowej przeczytamy również, ze Port Gdańsk ,,aspiruje, żeby wejść do pierwszej dwudziestki portów europejskich".
Najlepszą dynamikę (prawie o 13 proc. więcej) - analogicznie do 2018 roku - uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem prawie 17,5 mln ton. Na większą ilość dostaw paliw drogą morską wpłynęło czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem Przyjaźń. Do portu w Gdańsku zawinęły 33 statki z paliwami płynnymi więcej niż w 2018 r. O 38 proc. wzrósł też przeładunek gazu.
Zanotowano także wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Było to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu Nova Star przez PŻB, co zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.
Grupa inne masowe po podsumowaniu 2019 roku ukształtowała się o 5,1 proc. powyżej wyniku w 2018 r.
W 2019 r. do Portu w Gdańsku zawinęło 3036 statków handlowych, co oznacza przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.
W przeładunku w 2019 r. zdecydowanie dominowała drobnica (44 proc. udziału w całkowitym wolumenie), drugą grupą były paliwa płynne (34 proc. udziału w całkowitych przeładunkach), a na trzecim miejscu był węgiel.
Nie obyło się jednak również bez spadków. W związku z klęską żywiołową z 2017, na przestrzeni lat 2018-2019 doszło do sporych różnic w przeładunku drewna. W 2019 roku był to spadek aż o 20,2 proc. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln metrów sześciennych. Ponadto, drewno obecnie przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.
ZMPG zapowiada, że w najbliższych trzech latach ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.