Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na realizację drugiego etapu rozbudowy Nabrzeża Węglowego oraz rozbudowę Nabrzeża Administracyjnego. Obydwa nabrzeża znajdują się w porcie wewnętrznym. To kontynuacja większej inwestycji, realizowanej ze wsparciem ze środków unijnych w ramach Instrumentu “Łącząc Europę”.
Port morski w Gdańsku składa się z dwóch części – powstałego w latach 70. portu zewnętrznego, w którym odbywa się większość przeładunków, oraz znacznie starszego portu wewnętrznego. Choć najbardziej dynamicznie rozwija się zewnętrzna część, w której znajdują się m.in. Naftoport oraz głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub, administracja portowa przeznacza duże nakłady inwestycyjne na modernizację nabrzeży w porcie wewnętrznym. Prace te umożliwią m.in. obsługę większych statków przewożących znacznie więcej ładunków, co wraz z modernizacją i rozbudową terminali przeładunkowych przełoży się na zwiększenie jego przepustowości.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, w lipcu 2023 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych na modernizację czterech nabrzeży na kwotę 100 mln euro.Już w kolejnym miesiącu ogłoszony został
przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego. Zakres inwestycji obejmuje odcinek nabrzeża o długości 540 metrów. Projekt zakłada wykonanie nowego nabrzeża o konstrukcji płytowej, wspartego na ruszcie z żelbetowych pali z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną wraz z żelbetową nawierzchnią, torami kolejowymi, szynami poddźwigowymi, pachołami o nośności 1000 kN i punktowymi urządzeniami odbojowymi. Głębokość techniczna zostanie zwiększona z 8 metrów do 11,2 metra, co umożliwi obsługę statków o zanurzeniu do 10,6 metra.
W dniu 15 stycznia bieżącego roku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało ogłoszenie o przetargu dotyczącym realizacji drugiego etapu rozbudowy Nabrzeża Węglowego oraz rozbudowy Nabrzeża Administracyjnego, na których przeładunki obsługuje Port Gdański Eksploatacja, spółka zależna ZMPG. W przypadku kontynuacji prac na Nabrzeżu Węglowym przewidziano wybudowanie uniwersalnego stanowiska przeładunkowego, przystosowanego do obsługi statków o nośności 35 tys. DWT oraz statków niepełnoładownych o nośności 100 tys. DWT. Nabrzeże Administracyjne z uwagi na długość na poziomie 124 metrów będzie dostosowane do obsługi znacznie mniejszych jednostek. Jednocześnie przewidziano wykonanie na nim rampy. W ramach zadania zaplanowano ponadto realizację prac na ulicy De Plelo.
Całe zamówienie, obejmujące zaprojektowanie infrastruktury oraz wykonanie robót budowlanych, powinno zostać zrealizowane w ciągu 190 tygodni, począwszy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. W ubiegłym roku w marcu na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Stefan Rudnik, dyrektor pionu inwestycji ZMPG, poinformował, że prace powinny rozpocząć się w 2027 roku w kwietniu. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 26 lutego bieżącego roku do godziny 10:00, natomiast ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium oceny ofert w postaci ceny.