Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Przeładunki od początku roku wyższe o prawie 5% od wyników sprzed roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
22-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdańsk: Przeładunki od początku roku wyższe o prawie 5% od wyników sprzed roku
fot. www.portgdansk.plPort w Gdańsku
Wszystko wskazuje na to, że najlepszy wynik w historii przeładunków w Porcie Gdańsk, uzyskany w 2013 r., zostanie w tym roku poprawiony. Wynik przeładunków w okresie od stycznia do października br. był lepszy od analogicznego okresu w roku ubiegłym o 4,7%.

Jak podał w komunikacie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, październik jest kolejnym po wrześniu imponującym miesiącem w zakresie przeładunków. Osiągnięty w październiku wynik to 2,91 mln ton. Przeładunki ogółem zrealizowane w ciągu 10 miesięcy 2014 r. wyniosły jak dotąd 26,49 mln ton.

Październik to rekordowy miesiąc w Porcie Gdańsk w zakresie przeładunku paliw płynnych. Wynik sięgający ponad 1,4 mln ton jest najlepszym miesięcznym rezultatem od września 2013 r. Jak podał ZMPG, wolumen ropy w imporcie (1,1 mln) podyktowany jest m.in ceną ropy naftowej, która spadła do wysokości najniższej od 4 lat.

W porcie gdańskim od początku roku przeładowano ponad 10 mln ton ładunków z grupy paliwa płynne, co oznacza prawie 11% przewagę nad analogicznym okresem roku ubiegłego. ZMPG zauważa, że biorąc pod uwagę sezonowość przeładunków tej grupy towarowej oraz globalny trend utrzymujący się na rynku ropy od kilku miesięcy, można się spodziewać, że w 2014 roku uda się osiągnąć wynik na poziomie ok. 12 mln ton, czyli zbliżony do zaplanowanego.

Rekordowy wolumen drobnicy

ZMPG zauważył również, że po 10 miesiącach zaobserwowany został rekordowy wolumen przeładowanej drobnicy (9,2 mln ton), przede wszystkim za zasługą drobnicy skonteneryzowanej przeładowywanej na terminalu DCT. Przeładunki w tej grupie towarów w przeciągu 10 miesięcy realizowane są na poziomie nieznacznie przekraczającym plan.

W grupie ładunków „innych masowych” nastąpił od początku roku wzrost o 37% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego – do prawie 3,0 mln ton. ZMPG podkreśla, że wzrost przeładunków w tej grupie to efekt przede wszystkim wzrostu przeładunku kruszyw, które w samym październiku stanowiły połowę tej grupy ładunkowej. Struktura „innych masowych” zmieniła się ze względu na koniunkturę w budownictwie, na którą ma wpływ tempo rozwoju budownictwa drogowego oraz realizacja inwestycji infrastrukturalnych. ZMPG twierdzi, że w kolejnych latach można się spodziewać dalszego wzrostu przeładunków tego towaru.

Przykładem towaru, dla którego odnotowano spektakularny wzrost przeładunków, są owoce. Ten ładunek obsługiwany jest przez terminal firmy Cargofruit zlokalizowany na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk. Przez pierwsze 10 miesięcy 2014 r. przeładowane zostało 22 090 ton bananów, co stanowi ponad 3-krotny wzrost w porównaniu z całym rokiem 2013. Do końca roku w Porcie Gdańsk spodziewane jest 26 tys. ton tych owoców.

Bariera 30 mln ton prawie na pewno znów zostanie przekroczona

ZMPG podkreśla też, że na uwagę zasługuje sytuacja obserwowana w przeładunkach zbóż. Wyniki tego roku bez wątpienia przejdą do historii, ponieważ od początku istnienia Portu Gdańsk, wolumen zbóż nigdy nie był taki imponujący. Łączny tonaż zbóż obsłużony w przeciągu 10 miesięcy 2014 r. jest o 10% wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i wynosi 1,3 ton, głównie za zasługą wysokiego eksportu zbóż z Polski, które cieszyło się dużą popularnością ze względu na jego dobrą jakość oraz konkurencyjne ceny.

W 2013 r. w porcie gdańskim przeładowano 30,26 mln ton towarów – po raz pierwszy w historii przekroczony został wskaźnik 30 mln ton. Jeśli do końca roku utrzyma się dynamika przeładunków +4,7%, wówczas łączne wyniki przeładunków przekroczą 31,5 mln ton.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk doceniany na świecie

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk doceniany na świecie

Paweł Rydzyński 04 listopada 2014

Polskie porty: Boom inwestycyjny i obawa przed ekspansją Kaliningradu

Intermodal i logistyka

100-kilometrowy tunel pod Bałtykiem w fazie projektu

Intermodal i logistyka

100-kilometrowy tunel pod Bałtykiem w fazie projektu

Łukasz Malinowski 27 lutego 2013

Zobacz również:

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk doceniany na świecie

Intermodal i logistyka

DCT Gdańsk doceniany na świecie

Paweł Rydzyński 04 listopada 2014

Polskie porty: Boom inwestycyjny i obawa przed ekspansją Kaliningradu

Intermodal i logistyka

100-kilometrowy tunel pod Bałtykiem w fazie projektu

Intermodal i logistyka

100-kilometrowy tunel pod Bałtykiem w fazie projektu

Łukasz Malinowski 27 lutego 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5