Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w 2023 roku w porcie Gdańsk przeładowanych zostanie 80-84 mln ton ładunków, co mogłoby przełożyć się na awans do pierwszej dziesiątki europejskich portów morskich. Zważywszy na imponujące dotychczas tempo wzrostu przeładunków w gdańskim porcie, kolejny spektakularny awans nie byłby zaskoczeniem. Istotny wpływ na jego wyniki ma wzmożony import ropy naftowej i produktów rafineryjnych do Polski drogą morską.
Według Adama Kłosa, dyrektora Departamentu Handlowego w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk, przeładunki na poziomie 80-84 mln ton w skali roku spowodowałyby, że gdański port pozostawiłby w tyle porty morskie w Marsylii, Barcelonie, czy też Bremerhaven.
– Port Gdańsk jest najszybciej rosnącym portem w Europie. Licząc od roku 2012 do roku 2022 wzrost przeładunków wyniósł 154 proc. Zeszłoroczny rekordowy wynik na poziomie 68 mln ton dał nam 13. miejsce w Europie i 11. w Unii – stwierdził dyrektor Kłos podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W 2022 roku nastąpił wzrost przeładunków o 15 milionów ton. Porównywalny wzrost jest spodziewany w tym roku, co oznacza zwiększenie przeładunków o 30 mln ton w ciągu zaledwie dwóch lat.
Istotnym impulsem wpływającym na tak silny wzrost przeładunków w gdańskim porcie w ostatnim czasie okazał się wzmożony import ropy naftowej i paliw płynnych drogą morską, co ma związek z wprowadzonym w Unii Europejskiej częściowym embargo na import ropy naftowej i produktów rafineryjnych pochodzących z Federacji Rosyjskiej oraz wstrzymaniem wciąż możliwych na poziomie prawnym dostaw ropy naftowej do Polski przez system rurociągowy “Przyjaźń”. W 2022 roku przeładowano aż 25,5 mln ton w gdańskim Naftoporcie, podczas gdy w poprzednich latach wielkość przeładunków oscylowała w granicach 10-12 mln ton.
W pierwszych miesiącach 2023 przeładunki wynosiły natomiast 3 mln, co zwiastuje skokowy wzrost w ujęciu rok do roku. Co warto podkreślić, Naftoport staje się kluczowy nie tylko dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale także Niemiec. Ropa naftowa jest bowiem przesyłana przez Rurociąg Pomorski i dalej przez system rurociągowy “Przyjaźń” do niemieckich rafinerii Schwedt i Leuna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.