Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uruchomił przetarg na dzierżawę ostatniego terenu zabudowanego zlokalizowanego w Porcie Wewnętrznym posiadającej dostęp – Nabrzeża Obrońców Westerplatte. W chwili obecnej w porcie pozostało już niewiele takich miejsc, z bezpośrednim dostępem do nabrzeża, które mogą zostać oddane w ręce nowych dzierżawców. Większość terenów pozostających do wydzierżawienia usytuowana jest w drugiej linii nabrzeża i niebawem również one mają zostać uruchomione.
Terminal Westerplatte
Teren, o którym mowa to terminal Westerplatte. Jest on wyposażony w trzy stanowiska statkowe, z czego jedno wykorzystywane jest przez Polską Żeglugę Bałtycką, która od maja ubiegłego roku realizuje tam zawinięcia swojego promu i obsługuje ruch pasażerski. Pozostałe dwa stanowiska statkowe wraz z przylegającym do nich terenem i usytuowanym tam magazynem o pow. 8 tys. m2 pozostają wolne.
Zaletą terenu, który 8 czerwca został wystawiony do dzierżawy, jest dobre skomunikowanie zarówno od strony wody, jak i lądu. Usytuowany jest tuż u wejścia do portu co minimalizuje czas potrzebny na operacje manewrowe statków. Terminal poprzez Trasę Sucharskiego zapewnia także możliwość dotarcia do bramek autostrady A1 oraz krajowej sieci dróg w zaledwie 15 minut. Dzięki otwartemu przed miesiącem tunelowi pod Martwą Wisłą, umożliwia również sprawne dotarcie Trasą Słowackiego do pobliskiego lotniska i trasy wylotowej z Gdańska w kierunku północnym.
Przetarg
Przedmiotem postępowania przetargowego jest nieruchomość gruntowa o powierzchni ponad 30,6 tys. m2 zabudowana placem składowo-postojowo-manewrowy oraz budynkiem magazynu wraz z częścią biurowo-socjalną, gdzie Port Gdańsk zakłada możliwość realizacji działalności przeładunkowej głównie dla ładunków drobnicowych i zjednostkowanych.
Przyszli dzierżawcy będą mogli z powodzeniem realizować tam także przeładunki w technologii Ro-Ro z racji usytuowanych przy obu stanowiskach statkowych pływających ramp Ro-Ro. Dodatkowym atutem jest przylegająca do terminalu bocznica kolejowa skomunikowana z ogólnokrajową siecią kolejową, która stwarza możliwość obsługi transportu szynowego na terminalu.
Czas na jaki wydzierżawiony zostanie teren ma być proponowany przez oferentów jednak nie może być on dłuższy niż 30 lat. Termin składania propozycji mija 1 lipca br.
Deficyt terenów w pierwszej linii
Teren jest wyjątkowo atrakcyjny nie tylko z uwagi na dobre skomunikowanie. Jest to jedno z ostatnich miejsc w Porcie Gdańsk, z bezpośrednim dostępem do morza, które jeszcze nie jest zarezerwowane. – W głębokowodnej części portu nie dysponujemy już wolnymi terenami, które ulokowane byłyby w pierwszej linii nabrzeża. Teraz zamierzamy skoncentrować się na znalezieniu dzierżawców zainteresowanymi terenami tzw. drugiej linii – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.