Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-04-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdańsk na fali? Imponujący wzrost przeładunków kontenerów i rud metali
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił wyniki przeładunkowe za pierwszy kwartał bieżącego roku. Choć w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024 przeładunki ogółem spadły o 2%, jest wiele powodów do satysfakcji – przeładowano 17% więcej kontenerów niż przed rokiem i aż 560% więcej rud metali.

W ostatnich kwartałach w polskich portach morskich miały miejsce spadki przeładunków. Było to związane w dużej mierze z prawdziwym tąpnięciem w imporcie węgla kamiennego drogą morską, a także spadkiem przeładunków zbóż, zarówno za sprawą ograniczenia roli Polski jako kraju tranzytowego w eksporcie ukraińskich produktów rolno-spożywczych, jak i słabszymi żniwami w kraju. Nie oznacza to, że porty morskie w Polsce znalazły się w stagnacji. Pomimo ogromnych spadków przeładunków w grupach towarów, w przypadku których wcześniej miał miejsce ponadnormatywny wzrost, w wielu innych grupach towarów, niejednokrotnie bardziej perspektywicznych, obserwuje się dynamiczny rozwój obrotów w Gdańsku.

Potwierdzeniem tego trendu są wyniki przeładunkowe portu morskiego w Gdańsku za pierwszy kwartał bieżącego roku. Choć przeładunki ogółem, które wyniosły 18,4 mln ton, były o 2% mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2024, odnotowano bardzo duży, 17–procentowy wzrost przeładunków kontenerów, a także skokowy wzrost przeładunków rud metali, które w ujęciu rok do roku zwiększyły się aż o 580%. Jak wskazuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, jest to duży sukces, mając na względzie okres globalnych zawirowań ekonomicznych i niestabilności w handlu morskim. Wzrost importu rud metali może natomiast świadczyć o wciąż dużym potencjale branży metalurgicznej w Polsce, pomimo obciążeń związanych z unijną polityką klimatyczną.

Pyć: Przygotowujemy się na dalszy rozwój

Na uwagę zasługuje również bardzo duży wzrost przeładunków drewna, który w ujęciu rok do roku wyniósł aż 74%. Należy jednak mieć na względzie, że istotny jest w tym przypadku efekt niskiej bazy – przed rokiem wyniosły one tylko 7,6 tys. ton, natomiast w pierwszym kwartale bieżącego roku osiągnęły poziom 13,2 tys. ton. Jak informuje ZMPG, było to głównie drewno z Łotwy, dla którego Gdańsk nie był miejscem docelowym, lecz punktem przeładunku na statki płynące w kierunku Półwyspu Skandynawskiego oraz Azji. W kontekście grup towarów, w przypadku których nastąpił znaczący spadek przeładunków, należy wymienić węgiel kamienny (14,8% na minusie), paliwa płynne (spadek o 7,5%) oraz zboże (aż 21% na minusie).

– W ciągu ostatnich ponad 20 lat w Porcie Gdańsk zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły zdolności operacyjne terminali oraz zapewniły lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dziś realnie przekładają się one na efektywność i konkurencyjność portu Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, nie tylko utrzymujemy wysokie wolumeny, ale też rozwijamy nowe kierunki współpracy i umacniamy naszą rolę jako bramy logistycznej dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Patrzymy pragmatycznie na kolejne miesiące i przygotowujemy się na dalszy rozwój – podsumowuje Dorota Pyć, prezes zarządu ZMPG.

Największy port morski w Polsce

Port morski w Gdańsku dzierży niezmiennie palmę pierwszeństwa wśród polskich portów morskich od lat. W roku 2023 był także 7. największym portem morskim w Unii Europejskiej i 9. największym w Europie, wyprzedzając Barcelonę, Marsylię, Walencję, a nawet Amsterdam. Największa część przeładunków realizowana jest w jego zewnętrznej, głębokowodnej części. Właśnie w tym rejonie znajdują się wybudowany już w latach 70. minionego stulecia Port Północny, obsługujący przeładunki masowe, terminal kontenerowy Baltic Hub, a także Naftoport, który zapewnia dostawy surowca dla rafinerii ropy naftowej zarówno w Gdańsku i Płocku, jak również Leuna i Schwedt w Niemczech.

W ostatnich latach to właśnie przeładunki realizowane w Naftoporcie miał największy wpływ na skokowy wzrost przeładunków w Gdańsku. Stało się tak za sprawą odejścia od importu ropy naftowej z Rosji. Do tej pory wzrastały także przeładunki paliw płynnych, ponieważ krajowe rafinerie nie zaspokajają zapotrzebowania polskiego rynku na benzyny silnikowe, a tym bardziej LPG i olej napędowy, które są importowane drogą morską z całego świata. W najbliższych kilku latach należy się spodziewać dalszego wzrostu kontenerów po oddaniu do użytku nowej części Baltic Hub, realizowanej w ramach Projektu T3. Port Gdańsk zaistnieje także na offshore’owej mapie Europy jako port instalacyjny.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Będzie rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Gdyni

Intermodal i logistyka

Będzie rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Gdyni

Mikołaj Kobryński 16 kwietnia 2025

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Zmiany w zarządzie Naftoportu

Biznes i przemysł

Zmiany w zarządzie Naftoportu

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Będzie rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Gdyni

Intermodal i logistyka

Będzie rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Gdyni

Mikołaj Kobryński 16 kwietnia 2025

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Nowy bezpośredni serwis oceaniczny w Porcie Gdynia

Mikołaj Kobryński 14 kwietnia 2025

Zmiany w zarządzie Naftoportu

Biznes i przemysł

Zmiany w zarządzie Naftoportu

Mikołaj Kobryński 18 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5