Największe zainteresowanie wśród portów morskich przyciągają te największe. Do nich przypływają spektakularne kontenerowce, których powierzchnia równa jest kilku boiskom piłkarskim. Czasami warto jednak sprawdzić także co dzieje się w mniejszych portach, takich jak np. Darłowo. Tamtejsza przystać odnotowała w ubiegłym roku wzrost przeładunków o 138%.
W 2018 roku największy udział w przeładunkach w darłowskim porcie miał eksport produktów leśnictwa i pozyskiwania drewna (100,095 tys. ton.) oraz import kruszywa (65,255 tys. ton).
Łącznie w 2018 r. do morskiego portu Darłowo zawinęło 110 statków. Dla porównania w 2017 r. były to 53 jednostki. Obecnie Do Portu Darłowo mogą zawijać statki o maksymalnym zanurzeniu do 4 m i długości do 75 m.
Warto też sprawdzić jak wyglądały przeładunki w tym zachodniopomorskim porcie na przestrzeni ostatnich lat. Najlepszy w tym czasie, oraz w całej historii portu, był rok 2015. Wtedy, dzięki dużemu importowi kruszywa, port zanotował obrót towaru w ciągu 12 miesięcy wyższy niż 300 tys. ton. Rok ten odznacza się wysokim pikiem na poniższym wykresie.
Port w Darłowie w latach 1986 i 1988-1990 przeładowywał ok. 200 tys. ton towarów rocznie. Później statystyki zaczęły spadać, a po 2008 roku znowu zaczęły rosnąć. Dokładne, wyniki z kolejnych lat można znaleźć w poniższej tabeli.
Przeładunki w darłowskim porcie na przestrzeni 10 lat (tys. ton) |
|
Łącznie |
Import |
Eksport |
2008 |
3,008 |
0 |
3,008 |
2009 |
23,766 |
9,105 |
14,661 |
2010 |
43,947 |
30,661 |
13,286 |
2011 |
71,319 |
64,408 |
6,911 |
2012 |
177,162 |
159,767 |
17,395 |
2013 |
106,999 |
51,465 |
55,534 |
2014 |
113,136 |
70,48 |
42,756 |
2015 |
336,749 |
287,774 |
48,974 |
2016 |
92,471 |
47,547 |
44,897 |
2017 |
107,418 |
58,984 |
48,433 |
2018 |
255,806 |
95,678 |
160,128 |