Nabrzeża Rudowe i Bytomskie w Porcie Gdańsk zostaną zmodernizowane. Władze portu zawarły w tej sprawie umowy z firmą Porr. Prace będą kosztowały 142 mln zł.
Łączna długość nabrzeży objęte inwestycją wynosi 450 m. Nabrzeże Bytomskie zlokalizowane jest wzdłuż Kanału Portowego i Rudowe znajdujące się w Basenie Górniczym.
– Są to już wiekowe i wyeksploatowane konstrukcje. Nabrzeże Rudowe zbudowano ponad 80 lat temu na przełomie lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku. Przechodziło jedynie doraźne remonty. Z uwagi na zły stan techniczny (m.in. ścianki szczelnej), w 2019 r. część nabrzeża została wyłączona z obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Nieco młodsze jest Nabrzeże Bytomski. W części płytowej, która jest obecnie eksploatowana, zostało wybudowane prawie 60 lat temu – wyjaśnia Stefan Rudnik, dyrektor Pionu Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk cytowany w komunikacie. – Wykonanie robót pogłębiarskich i zwiększenie głębokości przy nabrzeżach otwiera możliwości obsługi większych niż dotychczas jednostek przy tych obiektach, co z kolei może przełożyć się na wolumen przeładunkowy – dodaje.
Rozbudowa Nabrzeża Rudowego III obejmie odcinek 232,5 m i 18-metrowy odcinek Nabrzeża Administracyjnego. W ramach przedsięwzięcia wykonane zostanie nowe nabrzeże o konstrukcji płytowej wsparte na ruszcie z żelbetowych pali, z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną. Wykonany zostanie także tor kolejowy o długości 265 m. Część Basenu Górniczego zostanie pogłębiona do 11,20 m – obecnie wynosi ona od 6,1 do 10,2 m.
– Nabrzeże będzie miało większą nośność, ma być dostosowane do prowadzenia przeładunków największymi urządzeniami samojezdnymi typu LHM 550 i Mantsinen 300. Dzięki pogłębieniu części basenu, będą mogły tu cumować statki o zanurzeniu maksymalnym do 10,60 m i nośności do 35.000 DWT) – mówi Artur Dziambor, rzecznik prasowy Portu Gdańsk.
Drugie z przebudowywanych nabrzeży – Bytomskie jest obecnie wykorzystywane do obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Sten techniczny nabrzeża jest niezadowalający. Przebudowa ma to zmienić. Ma także umożliwić cumowanie jednostek o większych parametrach. Prace obejmą dwa odcinki: część płytową o długości ok. 143 m i część skarpową o długości 60 m.
W wyniku zalądowienia 60 m nabrzeża skarpowego, Nabrzeże Bytomskie zostanie wydłużone do 203 m. Będzie miało konstrukcję płytową wspartą na ruszcie z żelbetowych pali, z przednią stalową kombinowaną ścianką szczelną. Na nabrzeżu zostanie wykonana nawierzchnia z betonu cementowego zbrojonego zbrojeniem rozproszonym. W wyniku prac czerpalnych mających na celu pogłębienie części przy nabrzeżu do 10,20 m (obecnie ok. 6 m), będą mogły tu cumować statki o nośności do 7.000 DWT i długości 120 m, ale możliwe też będzie dostosowanie nabrzeża do obsługi statków o nośności do 15.000 DWT i długości 145 m po usunięciu dalby i pomostu komunikacyjnego istniejącego dalbowego stanowiska przeładunkowego.
W przypadku obu nabrzeży zostanie wybudowana również nowa sieć wodociągowa, kanalizacja deszczowa z systemem podczyszczania, sieć elektroenergetyczna i nowe energooszczędne oświetlenie. Nabrzeża zostaną wyposażone w odbojnice punktowe i pachoły cumownicze o nośności 100T. Konstrukcja nabrzeży ma być przygotowana do późniejszego wdrożenia systemu zasilania statków z lądu podczas postoju – tzw. OPS.
Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Na realizację projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”, Unia Europejska przekazała dotację w wysokości blisko 100 mln euro. Przewiduje on przebudowę czterech nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości 1916 metrów wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Oprócz Bytomskiego i Rudowego będą to także nabrzeża Wiślane i Węglowe. W tym przypadku trwają jeszcze procedury przetargowe.
Przetargi dotyczące rozbudowy nabrzeży Rudowego i Bytomskiego trwały od lata 2022 roku. Wybór najkorzystniejszej oferty był kilkukrotnie unieważniany po odwołaniach do KIO – w przypadku Rudowego taka sytuacja miała miejsce 2, natomiast w przypadku Bytomskiego 3 razy.
W ciągu ostatnich 3 lat, Port Gdańsk zakończył dwie kluczowe inwestycje, również dofinansowane z programów unijnych. W Porcie Wewnętrznym został pogłębiony tor wodny na długości 7 km i zmodernizowano 5 km nabrzeży. Z kolei w Porcie Zewnętrznym rozbudowano układ drogowo-kolejowy. W ramach tego zadania powstało 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 700 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.