ju
- Port lotniczy to jest perełka, którą kolej powinna wykorzystać, aby zyskać pieniądze. My, jako porty lotnicze jesteśmy szansą dla kolei. Kolej musi odbudować swój wizerunek w społeczeństwie. Nigdzie nie zrobi tego szybciej, niż w przypadku budowania połączeń do lotnisk. Natomiast to, że to się w czasie rozwinie i połączy tereny w okolicy lotniska działa dodatkowo na plus. To jest element koncepcji Airport City. To jest przyszłość, która jest możliwa do zrealizowania przynajmniej w przypadku połowy naszych lotnisk – wyjaśnia Marzena Krefft, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.
Wydaje się, że takie podejście ma sens również z innych względów. W przypadku połączeń kolejowych z lotniskami aglomeracja powinna być bowiem traktowana jako całość. Kolej ma natomiast jej służyć. W ten sposób można pozyskać środki unijne.
Unia Europejska nie ma ochoty dopłacać do inwestycji, do których potem będzie dopłacał polski podatnik. Jeśli kolej będzie obsługiwać strefy aktywności gospodarczej, albo będzie koleją aglomeracyjną, to wydaje się nam, że tego typu inwestycje będą zyskiwały większą przychylność na współfinansowanie. W latach 2007 - 2013 mamy około sześciu takich projektów inwestycyjnych. Kosztują one 2 mld złotych, z czego miliard daje Unia. W przyszłej perspektywie chcemy to kontynuować. Najważniejszym zadaniem na najbliższe lata wydaje się budowa połączenia kolejowego do Pyrzowic – komentuje Monika Stopa, Naczelnik Wydziału, Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Aby połączenia kolejowe służyły regionowi, ale również portom lotniczym, nie wystarczy jednak, aby prowadziły bezpośrednio do terminalu lotniczego. Na to, czy pasażerowie skorzystają z lotniskowej oferty w postaci połączenia kolejowego wpływa bowiem wiele czynników. Dlatego tak ważna jest współpraca między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio w powstawanie i funkcjonowanie takiej linii. I chodzi tu nie tylko o same porty lotnicze i linie kolejowe, ale również o zarządcę infrastruktury i organizatora przewozów.