Narodowy operator pocztowy zapewnia, że zdaje sobie sprawę z konieczności podjęcia działań usprawniających obsługę przesyłek przybywających do Polski z Ukrainy. Po fiasku planu związanego z wykorzystaniem regularnych połączeń kolejowych spółka opracowuje nowe rozwiązania logistyczne. Ma przy tym ściśle współpracować ze swoim ukraińskim odpowiednikiem.
Już wcześniej informowaliśmy na naszych łamach o rezygnacji spółki PKP Intercity z realizacji przewozu przesyłek na rzecz Poczty Polskiej w relacjach do i z Kijowa. Przewoźnik twierdzi, że nie jest uprawniony do realizacji tego typu usług. Tym samym problemy operatorów pocztowych z Polski i Ukrainy, jakie pojawiły się po rosyjskiej inwazji z 2022 r., pozostają nierozwiązane.
Poczta szuka alternatyw
Poczta Polska i Ukrposzta ogłosiły dwa lata temu, że w trudnym okresie wojny transport drogowy bywa niepewny, a kolejki na przejściach granicznych mocno wpływają na jego terminowość. Przedsiębiorstwa chciały więc ominąć je, dołączając ambulans pocztowy do codziennego pociągu pasażerskiego relacji Kijów – Przemyśl – Kijów. Wszystko wskazuje na to, że operatorzy zrezygnują całkowicie z pomysłu zaangażowania kolei do przewozu listów czy paczek.
– Ściśle współpracujemy z ukraińskim operatorem Ukrposzta w celu szybkiego i sprawnego przewozu przesyłek pomiędzy Polską a Ukrainą – zapewniło nas Biuro Prasowe Poczty Polskiej. Spółka poinformowała także, że aktualnie prowadzi prace nad innymi rozwiązaniami, które umożliwiłyby przyspieszenie transportu pomiędzy krajami. Na razie państwowa firma nie ujawnia przy tym szczegółów dotyczących potencjalnych wariantów.
Coraz większa rola kolei na Ukrainie
– W tej chwili trwają analizy prawne i techniczne – wskazały jedynie służby prasowe polskiej spółki. Dodajmy, że w grudniu zeszłego roku Ukrposzta przyjęła pierwsze od ponad 20 lat przesyłki międzynarodowe nadane do Kijowa koleją. Operator współpracował w tym zakresie m.in. z narodową pocztą Estonii.
Należy także zauważyć, że Ukrposzta oraz ukraiński przewoźnik kolejowy Ukrzaliznycia rozpoczęły przygotowania do obsługi poczty drogą kolejową na długo przed 24 lutego 2022 r. Już w 2019 r. UZ ogłosiły zamiar modernizacji części swojego taboru tak, by był on przystosowany do przewozu paczek i korespondencji. Spółka łączyła też przewozy pasażerskie z towarowymi, dołączając do szeregu kursów lokalnych wagony do przewozu ładunków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.