Rynek Infrastruktury
W ciągu trzech kwartałów bierzącego roku dynamika przewozów na połączeniach rozkładowych wyniosła 111 % w porównaniu do 2010 roku. Przewozy krajowe wzrosły o 21 %. Zwiększyła się również dynamika na rejsach średniego zasięgu o 11%. Na rejsach długodystansowych dynamika przewozu kształtuje się na poziomie 95% w porównaniu do zeszłego roku, co jest związane ze zmniejszoną liczbą operacji na trasie z/do Ameryki Północnej i Azji. LOT nie inwestuje w zwiększanie ilości swojej floty długodystansowej samolotów Boeing 767 w oczekiwaniu na dostawy samolotów Boeing 787, stąd m.in. brak wzrostu przewozów atlantyckich. W okresie od stycznia do września br. w przewozach Pasażerów klasy biznes nastąpiła znacząca poprawa dynamiki przewozów o 21 % w zestawieniu z wynikami 2010 roku. W samym tylko wrześniu dynamika przewozów w klasie biznes wyniosła 130%.
Średni współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich w samolotach od początku roku do września wyniósł około 75%, a w szczycie sezonu letniego czyli w trzecim kwartale 2011 roku wyniósł 81 %.
Przychody z działalności podstawowej za okres 9 miesięcy bieżącego roku wzrosły o 6%, zaś koszty o 4% mimo, że same koszty paliwa wzrosły w tym okresie aż o 27%. Tylko z tytułu wyższej ceny paliwa lotniczego LOT wydał o 221 milionów złotych więcej niż w roku 2010.
Wyniki finansowe za trzy kwartały bierzącego roku obrazują zmniejszenie straty w skali roku z minus 96 mln złotych w 2010 roku do minus 52 mln złotych w tym roku. Oznacza to poprawę wyników o 44 mln złotych. Wyłączając efekt wahań cen paliwa i kursów walut poprawa wyniosła 225 mln złotych. W trzecim kwartale odnotowano zysk z działalności podstawowej na poziomie plus 67,6 mln złotych w porównaniu do plus 56,4 mln złotych z tego samego okresu w zeszłym roku. Wynik netto za okres od początku roku do września wyniósł plus 5,4 mln złotych i podlegał ostatnio obserwowanym wahaniom notowań kursów walut.
Należy wspomnieć też o parametrach punktualności rejsów wykonywanych przez LOT, która w trzecim kwartale br. wzrosła z 76% do 81%, a ciągu 9 miesięcy z 79,6% do 83,4% w porównaniu do poprzedniego roku.
Poprawie uległa również regularność lotów – od początku roku wzrosła o 1,2% w odniesieniu do 2010 roku i wyniosła 97,8%.